Landmand betaler millioner tilbage til Banedanmark

Da ekspropriationen af landmand Martin Lund Madsens jord er kendt ulovlig, så har han betalt godt to millioner kroner tilbage til Banedanmark.

I 2012 eksproprierede Banedanmark noget af landmand Martin Lund Madsens jord til en ny jernbanebro.

quote

Jeg betaler pengene tilbage for at få rent bord, og så forventer jeg, at man går i gang med at fjerne vejen.

Martin Lund Madsen, landmand, Bramming

Da Vejen Kommune ønskede at flytte broen 900 meter og lægge en ny vej på 1,4 kilometer tværs gennem lodsejerens marker, indgik kommunen i 2013 en samarbejdsaftale med Banedanmark om en opgradering af bro og vejen i forbindelse med elektrificeringsloven.

Men det var ikke lovligt. Efter et længere tovtrækkeri afgjorde Højesteret den 10. september, at ekspropriationen af Martin Lund Madsens jord til et vejanlæg på Skovgårdsvej i Vejen ikke kunne foretages med hjemmel i elektrificeringsloven.

Skovgårdsvej i Vejen er stadig spærret for kørsel den 4. december 2018.
Skovgårdsvej i Vejen er stadig spærret for kørsel den 4. december 2018.
Foto: Line Sahl, TV SYD

Derfor har Martin Lund Madsen nu tilbagebetalt de 2.073.220 kroner, som han modtog som kompensation for jorden, han har mistet til Banedanmark.

- Jeg betaler pengene tilbage for at få rent bord, og så forventer jeg, at man går i gang med at fjerne vejen, siger Martin Lund Madsen til TV SYD.

Ny retssag på vej

Martin Lund Madsen har anlagt sag mod både Banedanmark og Vejen Kommune for at få afgjort, hvem der skal fjerne vejen. Den sag skal for Retten i Esbjerg i nærmeste fremtid.

Vejen Kommune ønsker at bevare både bro og vej af hensyn til trafikken og udviklingen i området, og har derfor indkaldt til en såkaldt åstedsforretning torsdag den 6. december på Skovgårdsvej. Kommunen ønsker, at vejen bliver lovliggjort ved ny ekspropriation via Vejloven.

SAGEN SKOVGÅRDSVEJ KORT:

  • I 2012 skulle Banedanmark elektrificere togstrækningen mellem Lunderskov og Esbjerg. Det krævede blandt andet, at man ændrede på den eksisterende bro ved Askov øst for Vejen. Broen var nemlig for lav til, at der var plads til at hænge ledningerne til toget op.
  • Vejen Kommune besluttede at bygge en ny og højere bro ni hundrede meter længere mod øst.
  • Da kommunen samtidig havde planer om, at der skulle bygges en vej på stedet, som krævede, at man kunne køre over jernbanen.
  • Den nye vej - Skovgårdsvej - skulle også gå gennem Martin Lund Madsens marker.
  • Vejen Kommune besluttede sammen med Banedanmark, at bruge elektrificeringsloven, som Banedanmark anvendte til broen, til også at ekspropriere jorden til den nye vej.
  • Vejen Kommune, Banedanmark og Trafikministeriet godkendte den endelige plan.
  • Det ville landmand Martin Lund Madsen ikke finde sig i. Sagen gik i byretten, landsretten og højesteret, hvor han fik medhold i, at elektrificeringsloven ikke kunne bruges til at inddrage hans jord til en kommunal vej. Det er ulovligt.
  • Martin Lund Madsen ejer igen den jord, hvor vejen ligger på.
  • Martin Lund Madsen har tilbudt kommunen at købe markerne for 21 millioner kroner, men det afviser kommunen. De mener, at landmanden har fået en passende erstatning på godt to millioner kroner af Banedanmark.
  • Mandag den 22. oktober spærrede Martin Lund Madsen vejen med bigballer og sand. Han vil have Vejen Kommunen enten køber jorden eller fjerner vejen fra hans jord.
  • Tirsdag den 4. december oplyser Martin Lund Madsen til TV SYD, at han har tilbagebetalt 2.073.220 kroner, som han modtog som kompensation for jorden, han har mistet til Banedanmark.
  • Torsdag den 6. december har Vejen Kommune indkaldt til en såkaldt åstedsforretning på Skovgårdsvej. Kommunen ønsker, at vejen bliver lovliggjort ved ny ekspropriation via Vejloven.