- Hej, jeg hedder Lærke.
Den 30-årige antropolog-uddannede kvinde fra Ribe er på jagt.
- Jeg er arbejdsløs og vil virkelig gerne have et arbejde, siger hun.
Lærke Hein er en af de 22 deltagere i et tre ugers kursus for ledige akademikere og ledige med lang tids erfaring. Fælles for dem er, at de er blevet opdateret digitalt.
- Jeg har lært så meget. Det har været rigtigt godt, siger hun.
Diplom - på papir
Kurset er et samarbejde mellem Google, Esbjerg Kommune, Jobcentret og Business Esbjerg.
Deltagernes våben i jagten hedder: Den nyeste digitale viden, en ny titel som Digital Koordinator og et diplom i hånden. I papir. Ikke digitalt.
Med de våben gik de målrettet ud til arbejdsgiverne i Rådhushallen i Esbjerg. For her stod repræsentanter fra 15 små eller mellemstore virksomheder eller offentlige institutioner klar til at høre på de ledige - og måske ansætte dem i et regulært job eller med løntilskud eller i virksomhedspraktik.
- Vi kan se, at vores virksomheder efterspørger flere digitale kompetencer, og det er lige akkurat det, de har fået på det her kursus, så det giver rigtig god mening, siger direktør i Business Esbjerg, Susanne Nordenbæk.
For Google er dette ikke et kommercielt projekt.
Google har god erfaring med andre lignende kurser både herhjemme i Danmark og i Europa. I København har 600 ledige deltaget. I Aarhus 200. 77 procent af deltagerne opnår at komme videre i enten virksomhedspraktik, i løntilskud - eller måske endda et regulært arbejde.
Den amerikanske data-mastodont var ikke repræsenteret ved matchdating-dagen mellem ledige og arbejdsgivere i Rådhushallen torsdag sen eftermiddag. Men kommunikationschef i Google Denmark, Jesper Vangkilde, svarer skriftligt på spørgsmålet: Hvad får Google ud af at arrangere kurser for 22 ledige i Esbjerg?
“For Google er dette ikke et kommercielt projekt. Det er en del af et stort uddannelsesprojekt i hele Europa, som handler om, at virksomhederne lærer at klare sig lidt bedre i konkurrencen, og at borgere står stærkere på arbejdsmarkedet. Vi kan ikke løse hele denne problemstilling alene, men vi forsøger at give et konkret bidrag, som folk kan bruge ude i virkeligheden”.
Hverken Lærke Hein eller de andre kursister fik en underskrevet kontrakt på matchdating-dagen, men den handlede også først og fremmest om at møde hinanden og se, om der opstod sød musik mellem de to parter.
- Jeg synes, det har været meget spændende. En alternativ måde at sælge sig selv på. Og jeg har alle lemmer krydset i håb om at få en virksomhedspraktik - med job til følge. Selvfølgelig, siger hun.