Legoland og Tivoli lokker turister

Udenlandske turister bliver lokket til Danmark af Legoland og Tivoli, men vi skal også udvikle nye seværdigheder, hvis vi fortsat vil være interessante, viser en ny undersøgelse fra VisitDenmark.

Når familien i Tyskland eller det unge par i Storbritannien overvejer en tur til Danmark, så er det især København, Legoland og Tivoli, der trækker blandt de danske attraktioner.

Kender Legoland og Tivoli

Via webbaserede paneler med personer i Norge, Sverige, det nordlige Tyskland og Storbritannien har VisitDenmark spurgt 3700 mennesker, som enten har været på ferie i Danmark eller forventer at rejse til Danmark inden for to år.

De fleste personer i undersøgelsen kender København, herefter følger Legoland og på en tredjeplads Tivoli. Fælles for de tre attraktioner er, at de ikke kun er kendte i de fire lande, men at turisterne også vurderer, at de er interessante at besøge.

Vadehavet attraktiv for tyskere

Andet kan også trække udenlandske turister til Danmark. Men her varierer interessen afhængig af de lande, turisterne kommer fra.

Skagen er for eksempel udelukkende kendt i Norge og Sverige, mens Vadehavet er attraktiv for tyskerne. Aalborg er efterspurgt af nordmændene, mens svenskerne vil opleve kultur på kunstmuseet Louisiana nord for København.

Den lille havfrue og til dels havnerundfarten i København er kendt i alle lande, men undersøgelsen viser, at det kun er tyskerne og briterne, der rent faktisk er interesserede i at besøge de to attraktioner.

Kan ikke trække læsset

Jan Olsen, administrerende direktør i VisitDenmark, glæder sig over, at fyrtårne som Legoland og Tivoli brænder igennem i udlandet. Men han erkender, at de langt fra kan trække hele læsset.

- Skal vi tiltrække flere udenlandske turister, skal vi ikke kun fortælle om de attraktioner, som turisterne allerede kender. Mange af vores kernekunder fra Norge, Sverige og Tyskland fravælger Danmark, fordi de vil prøve noget nyt. Vi skal blive bedre til at give nye grunde til at rejse til Danmark, siger han.

Hvad kan Danmark give

I markedsføringen skal der fremover derfor ikke kun satses på at promovere en enkelt attraktion eller to, men helhedsoplevelsen af Danmark.

- Hvis vi skal lave god effektfuld markedsføring, skal vi tage udgangspunkt i, hvor turisterne i de enkelte lande er, og vise, hvad Danmark kan give dem. Det kan en enkelt seværdighed, attraktion eller nationalt klenodie ikke gøre alene, siger Jan Olsen.