Der er tale om et såkaldt laskebrud, som typisk kan forekomme, når temperaturen skifter meget.
- Laskerne sidder på hver side af skinnerne med tre bolte på hver, forklarer sektionschef Steen Kristensen fra Banedanmark til TV SYD.
Laskerne sidder ved de isolerskiver, som sidder i skinnesamlingerne.
Skinnerne ligger fast, men når temperaturen falder opstår der et træk i skinnerne.
- For hver grad, temperaturen falder, er der et træk på 1,2 tons i skinnen. Hvis temperaturen er minus 20 grader kan der opstå et træk i skinnen på 70 tons, siger Steen Kristensen.
Stopper
Et brud i laskerne opdages elektronisk. I hele Europa bruger jernbanerne nemlig skinnerne til at sende signaler til lokomotivførerne via skinnerne. Det gælder f.eks advarsler, hvis der holder et andet tog længere fremme.
Når der sket et brud som det i dag, går signalet til lokomotivføreren automatisk på rødt. Det betyder, at togene stopper.
Sårbar strækning
Der her ikke været risiko for afsporinger i forbindelse med dagens brud.
Togdriften blev indstillet kl. 9.39, og DSB har indsat togbusser, mens skinnebruddet udbedres.
Strækningen mellem Vojens og Vamdrup er meget sårbar. Det fik togpassagererne at mærke, da et godstog blev afsporet over en strækning på flere kilometer. Her tog reparationen flere uger.