Lufthavn skal leve af butikker

Markedet har ændret sig markant, siden Billund Airport i 2002 fik en ny terminal. Ni år og en finanskrise senere er lufthavnen ved at lave en ombygning til et ukendt tocifret millionbeløb.

Ombygningens eneste formål er at skabe mere plads til shopping på lufthavnens første etage, skriver JydskeVestkysten onsdag.

- Konkurrencen om kunderne er meget hård i de her tider. Flybilletterne er så billige, at det er langt sværere at tjene penge på flybilletter. De penge skal vi tjene et andet sted, og der satser vi altså på shopping, siger Jan Hessellund, der er retail manager i Billund Airport.

Det er en analyse, der har været i gang siden 2008, som ligger til grund for lufthavnens beslutning om at satse på shopping.

Også lufthavnens spisesteder og barer bliver placeret nye steder og får en ansigtsløftning af de større.

Kan ikke leve af luftfart

En af Danmarks førende lufthavnseksperter, Hans Christian Stigaard, der er tidligere underdirektør i Københavns Lufthavn og har været indehaver af et konsulentfirma, som rådgiver lufthavne, fortæller, at det langt fra er enestående, at en lufthavn laver en gennemgående ombygning mindre end ti år efter, en ny terminal er blevet bygget.

- Der er sket rigtig meget siden 2002, og kunderne i Billund Airport er markant anderledes end dengang. Maersk Air er skiftet ud med Ryan Air, og det betyder, at en lufthavn som den i Billund ikke længere tjener en krone på selve trafikken, siger Hans Christian Stigaard og fortsætter:

- Derfor er det ganske normalt, der skal hives penge ind på mad, drikke, shopping og parkering.