Lukning af DFDS-terminal udløser konflikt på Esbjerg Havn

Havnearbejderne i Losseklubben af 1944 på Esbjerg Havn er ikke umiddelbar klar til at overtage losningen af DFDS-fragtskibe, som der eller var lagt op til, da DFDS torsdag med øjeblikkelig virkning lukkede sin terminal og overdrog arbejdet til Blue Water.

DFDS-fragtskibet Ark Dania ligger fredag morgen i venteposition ud for Fanø, mens der arbejdes på, at løse konflikten mellem løsarbejderne i Losseklubben af 1944 og Blue Water Shipping efter DFDS melding torsdag om øjeblikkelig lukning af rederiets terminal på Esbjerg Havn. 

Med lukningen af DFDS-terminalen mister 67 fastansatte med omgående virkning deres arbejdsplads - heraf 52 terminalarbejdere, som er organiseret i 3F Transport ligesom havnearbejderne i Losseklubben. 

Havnearbejderne sælger ved mønstring deres arbejdskraft fra dag til dag - bl.a. til Blue Water.

Blue Waters overtagelse af losningen af DFDS-skibene vil betyde mere arbejde til løsarbejderne i Losseklubben - men de er vrede over, at de på forhånd ikke er blevet inddraget og informeret om den nye DFDS-opgave, ligesom der heller ikke er indgået en lokalaftale mellem Blue Water og Losseklubben om DFDS-skibene.

- Vi har forhandlet i aftes med Blue Water og det fortsætter vi med fredag, siger formanden for løsarbejderne i Losseklubben af 1944 på Esbjerg Havn, Lars Bo Carlsen, fredag morgen til TV SYD.