Manglende erfaring årsag til flystyrt

Ulykken ved Skrydstrup for knap et år siden, hvor en mand på sin polterabend omkom i et flystyrt, skyldes delvist pilotens manglende erfaring med kunstflyvning.

Det vurderer Havarikommissionen i en rapport, som er offentliggjort torsdag. TV SYD ser nærmere på rapporten kl. 19.30.

Ved styrtet mistede en 37-årig Glenn Mensel, mens piloten på flyet overlevede - muligvis på grund af sin lavere højde.

Fyldestgørende

TV SYD har talt med Heidi Mensel, som mistede sin tilkommende mand ved ulykken.

- Rapporten er fyldestgørende, og selv om Havarikommissionen ikke må pege på, hvem der kan have skylden, så ser det ret oplagt ud, siger hun til TV SYD.

Hendi Mensel har anlagt retssag mod piloten - og det firma han drev. Retssagen har ventet på rapporten om ulykken som skete for et år siden på søndag.

Polterabend

Vennerne havde til en polterabend arrangeret, at den 37-årige skulle op at flyve fra Flyvestation Skrydstrup. Det endte tragisk.

Styrtet skete i en såkaldt wing-over manøvre i ret lav højde. Under afslutningen af manøvren var højden for lav, og flyet ramte en gruppe træer.

Ingen tekniske svigt

Kommissionen har ikke fundet tekniske svigt eller problemer med dårligt vejr, som kan give en årsag til ulykken.

Det viser sig, at piloten ikke havde haft tilstrækkelig grundlæggende træning i kunstflyvning.

Desuden havde han ikke særlig stor erfaring med flytypen, fremgår det af rapporten.

I alt havde han fløjet syv en halv time på flytypen, og det var mere end et halvt år siden, at han sidst havde været i luften med denne type.

Flytypen er ret krævende, og derfor er hans erfaring ikke tilstrækkelig, konkluderes det.

Forventningspres

Men der er også den menneskelige faktor. Man kan ikke udelukke, at piloten var udsat for et vist forventningspres, som skyldes både vennerne og den manøvre, han skulle udføre.

Desuden spiller det ind, at flyvelederen og piloten ikke havde samme forståelse af et bestemt begreb.

Diffuse regler

Trafikstyrelsen bliver bedt om at se nærmere på forskellen mellem flyveskoler og erhvervsmæssig luftfart.

Det er nødvendigt at sikre folk bedre. Derfor bør der laves midlertidige regler om kunstflyvning med betalende passagerer, indtil et andet regelsæt indføres.

Havarikommissionen kalder de nuværende regler for "diffuse".

Læs hele Havarikommissionens endelige rapport her.