Milliard-overskud: Skoen trykker ikke ved Ecco

Årsregnskabet for 2015 viser en fremgang for Ecco, der på trods af et svigtende marked i Rusland gik frem.

Den lokale skokoncern Ecco, der i 1963 blev grundlagt af Karl Toosbuy i Bredebro, kan igen i år fremvise et regnskab med et millionplus på bundlinjen. Samlet kan Ecco notere sig en omsætning på 1,3 milliarder euro og et overskud på 114,5 millioner euro for året 2015. Det er sjette år i træk, Ecco kan fremvise et årsregnskab med stigende salg og overskud.

Overskuddet kommer på trods af et russisk marked i problemer, hvor Eccos salg er halveret over de sidste to år.

- Der er stadig en betydelig usikkerhed på det russiske marked, og det er for tidligt at sige, om salget er ved at stabilisere sig, eller vil fortsætte med at forringes, skriver Ecco i regnskabet.

Ecco har i løbet af året 2015 også udvidet med nye butikker verden over. Ecco åbnede i 2015 174 nye butikker og lukkede 91, så de nu totalt har 1309 Ecco-butikker i hele verden.  

2016 ser dog ud til at blive et svært år for Ecco, da skokøberne ikke ser ud til at få flere penge på lommen. Snarere tværtimod. I hvert fald mistede markederne i Central- og Nordeuropa momentum i årets sidste tre måneder. Ecco skriver dog, de forventer et resultat på niveau med 2015.

- Resultatet for 2016 forventes at være på niveau med 2015, med mindre usikkerheden på markedet påvirker forbrugernes villighed til at bruge penge negativt, skriver Ecco.