- Det er billigere at asfaltere i dagslys - og arbejdet bliver bedre, siger ingeniør Jesper Stokholm, Vejdirektoratet. Derfor har vi besluttet at lave arbejdet syd for Kolding i dagtimerne, selv om det betyder lange bilkøer hver dag.
Over otte kilometer kø
I dag var køen i det sydgående spor på et tidspunkt på over otte kilometer. Og flere gange holdt bilerne helt stille på vej hen til det sted, hvor de to vejbaner lægges sammen til én.
Vejdirektoratet var forberedt på kø-dannelser.
- Men de er måske en kilometer eller to længere end forudset, siger Jesper Stokholm.
Julekaos ved Vejle
Ved juletid udløste nødvendigt lapperi på motorvejen fra Skærup til Vejle Syd mildt sagt kaotiske tilstande. Visse dage holdt bilerne stille i fire timer, da folk var på vej på juleferie.
Det har fået Vejdiretoratet til at beslutte, at den nye asfalt først lægges på efter kl. 18 og før kl. seks om morgenen.
Vejdirektoratet frygter simpelthen, at dagarbejde omkring Vejlefjordbroen vil give så massive propper, at de først løses op langt ud på aftenen.
Kantpæle skal flyttes
Men det giver masser af ekstra arbejde, når hundredvis af kantpæle skal flyttes frem og tilbage to gange i løbet af natten.
Det sparer man på Den Sønderjyske Motorvej, hvor afspærringerne opretholdes. I dag betød regnen, at der ikke kunne lægges asfalt - men afspærringen betød stadig kilometerlange køer.
- Her har vi det hele til rådighed i fire-fem dage. Det betyder, at vi kan lave arbejdet på den halve tid, siger Jesper Stokholm.
Mere vejarbejde efter ferien
Efter sommerferien begynder Vejdirektoratet på et vejarbejde længere nede i Sønderjylland. Det er planlagt og bliver også om dagen.
Til gengæld lover Vejdirektoratet, at når de om års tid skal arbejde på strækningen omkring Kolding og nordpå - så bliver det om natten.