Det skulle være så smart og klimavenligt, det nye el-løbehjul som debuterede i Vejles gader den 6. juli.
Men måske er løbehjulene ikke så miljørigtige, som deres beskedne størrelse signalerer. Faktisk så kan et el-løbehjul belaste klimaet lige så meget som en dieselbil, hvis løbehjulets levetid er under 200 kilometer. Hvis løbehjulet lever to-tre måneder, svarer miljøbelastningen ifølge transportmedarbejder ved Det Økologiske Råd, Jeppe Juul, til at køre i en halvanden ton tung elbil, som der kan sidde fem personer i, skriver Børsen i dag.
Det svarer til at køre i en fem-personers 1,5 ton tung elbil.
Rapporter om, at nogle af de mange el-løbehjul går meget hurtigt i stykker, får nu ifølge Børsen den nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), til at kræve, at el-løbehjulenes påvirkning af miljøet evalueres på linje med spørgsmålet om færdselssikkerheden.
- Nu handler det om el-løbehjul. Men næste gang handler det sikkert om noget andet, fortæller ministeren til dagbladet Børsen i dag.
Problemer i Vejle
I Vejle har el-løbehjulene været i drift siden 6. juli, men lige som andre byer har oplevet problemer med løbehjulene i opstartsfasen, så fungerer de elektriske løbehjul heller ikke fejlfrit i Vejle endnu.
El-løbehjulsordningen er en forsøgsordning, som kører frem til januar 2020, hvor den evalueres.
Spørgsmål til forretningsmodel
Hidtil har fokus primært været på sikkerheden omkring de nye el-løbehjul. Men hvis det viser sig, at en stor del af løbehjulene ikke kan holde til at blive brugt af skiftende brugere i byerne, så stiller det spørgsmålstegn ved hele forretningsmodellens klima- og miljøvenlighed.
Foreløbigt er el-løbehjulene på gaden i København, Odense, Aalborg og Vejle.
Det har i dag ikke været muligt at få en kommentar fra de to selskaber, der udlejer løbehjulene.