Museums-bane åbner måske i år

Det tager tid, før det kommer til Haderslev, men nu har jernbane-klubben har fået lov til at bruge skinnerne.

Der har ikke været tog til Haderslev i en halv snes år. Carsten Ørnsholt, formand for Foreningen Haderslev-Vojens-Banen, kan huske, at der kørte godstog helt ned til Haderslev Havn, og den tid er aldeles forbi.

By-station

Det er næppe sandsynligt, at der nogensinde kører tog til havnen igen, men derimod kommer der til at gå tog fra den gamle by-station ved rådhuset og helt ud til Vojens.

Spørgsmålet er kun, hvornår det sker. Toget findes. Skinnerne er der. De skal blot gøres klar til drift.

Kun til låns

Carsten Ørnsholt oplyser, at bane-foreningen har fået lov til at låne skinnerne. Han understreger ordet låne, men han er glad for at det er kommet så vidt.

Foreningens medlemmer har spekuleret over, om de måske blev nødt til at betale for at overtage skinnerne. Det bliver der altså ikke tale om. Derimod skal skinner og sveller ses grundigt efter og repareres, og det bliver foreningen nødt til at betale. Derfor skal den ud med raslebøssen, og den skal søge om tilskud fra forskellige fonde.

En rapport om skinnernes tilstand er under udarbejdelse. Allerede sidste år begyndte foreningen at rydde strækningen til Vojens for græs, buske og træer, der har plantet sig selv. Reparations-arbejdet skal være overstået, før der igen kan køres med tog.

Station i Hammelev

Carsten Ørnsholt siger, at der er både lokomotiver og vogne til rådighed. DSB har en del stående i Odense, Randers og Lunderskov, og det kan bruges på strækningen til Haderslev, når først den er godkendt.

Men der bliver ikke tale om regelmæssig drift. Det er en museums-bane, og den er mest for turister.

Et meget optimistisk kig ind i fremtiden er, at der en dag igen bliver station i Hammelev, undervejs til Vojens. Det bliver en stille og rolig togrejse. Højst 40 kilometer i timen, understreger formanden for Foreningen Haderslev-Vojens-Banen.