Nyt erhvervseventyr på sporet

Borgmester er begejstret. Mandag morgen klokken 07 ankom nemlig et godstog til Brødrene Grams gamle fabrik i Vojens læsset med byggematerialer. Det er første gang i 15 år, der kører tog på strækningen.

Aalborgvirksomheden Cembrit, der producerer byggematerialer, modtog mandag morgen 2300 ton byggematerialer med godstog på Brødrene Grams gamle fabriksområde i Vojens. 

Det er første gang i 15 år, der kører tog på den 800 meter lange strækning fra Vojens Banegård og til fabriksområdet.

Borgmester H.P. Geil er begejstret for mulighederne på den gamle køleskabs-grund, som er en del af erhvervsområdet Metalparken, som godstogene kan køre direkte til, og hvor også andre virksomheder kan leje sig ind.

- Det er stort, at vi har kunnet få åbnet den her strækning af jernbanen. Så derfor har vi kunnet leje de her haller ud til Cembrit og få arbejdspladser til området, siger H.P. Geil.

Godstogsbane vigtig for udviklingen

Cembrit har valgt at flytte ind i den gamle køleskabsfabriks lokaler, da de har brug for en alternativ placering til lageret, som lå i Fredericia, da de ønsker en placeringen, der er helt central i Danmark.

- Vi fragter dagligt mange ton gods - både i Danmark, men også i Europa - så placeringen her i Vojens med en jernbaneforbindelse er helt central for os, siger Jan Byskov, der er logistikchef hos Cembrit.

Godstog med byggemateriale fra Cembrit ankommer på gamle genoplivede togskinner, der løber 800 meter fra Vojens Banegård og til den gamle  køleskabsfabrik.
Godstog med byggemateriale fra Cembrit ankommer på gamle genoplivede togskinner, der løber 800 meter fra Vojens Banegård og til den gamle  køleskabsfabrik.

At kunne udnytte jernbanen er en meget effektiv måde at fragte de mange store og tunge læs byggematerialer, så derfor er en flytning til Vojens helt central for byggefirmaet.

- Jernbanen er både hurtig og effektiv i forhold til at skulle bruge lastbiler, og så undgår vi både at rende ind i trængsel på vejene - men også at genere andre med de mange lastbiler, vi ellers skulle have i brug, siger Jan Byskov.