Sociale kompetencer slår høje karakterer

Når folkeskoleelever skal videre i uddannelsessystemet, har sociale kompetencer tilsyneladende en effekt. Derfor sætter ny undersøgelse fokus på trivsel frem for karakterer.

På Englystskolen i Børkop har 9. klasserne været med til at udforme en undersøgelse med fokus på trivsel frem for karakterer. Undersøgelsen skal være med til at skabe et billede af, hvilke kompetencer de unge har, så man dermed kan hjælpe flest muligt igennem uddannelsessystemet og ud på arbejdsmarkedet. 

Det viser sig nemlig, at et højt karaktergennemsnit ikke er nok til at sikre sig en uddannelse eller job. I folkeskolen klarer de socialt stærke elever med et dårligt karaktersnit sig nemlig bedre efter folkeskolen end de bogligt stærke elever med svage sociale kompetencer.

quote

Det er de sociale kompetencer, der skal bære dig videre ind i uddannelsessystemet og ud på arbejdsmarkedet.

 Merete Labriola, seniorforsker og leder af undersøgelsen "Alle unge tæller"

Samtidig er antallet af unge, der aldrig har fået et job eller en uddannelse, steget 33 procent over de sidste ti år, og i dag er hver tiende unge ikke kommet videre efter 9. klasse.

- De gode karakterer kan ikke gøre det alene. Det er de sociale kompetencer, der skal bære dig videre ind i uddannelsessystemet og ud på arbejdsmarkedet, siger seniorforsker og leder af undersøgelsen, Merete Labriola, til TV SYD.

Derfor får alle landets ca. 70.000 elever i Folkeskolens 9. klasser de næste uger spørgeskemaet: "Alle unge tæller". 

Spørgsmålene i undersøgelsen handler om alt fra fritidsjobs og helbred til skole og familie. Og det er 9. klasserne på Englystskolen i Børkop, der var de første til at svare på undersøgelsen. De synes, at karaktererne oftest er i fokus, så de nyder, at der denne gang kigges på de sociale kompetencer.

- Det handler ikke kun om karakterer. Det sociale betyder også noget, siger Cecilie Theilsby, der går i 9. klasse på Englystskolen, til TV SYD.

- Dine karakterer kan du ikke bruge resten af livet, men det kan du med de sociale kompetencer, siger Emma Ørnhøj.der går i 9. klasse på Englystskolen, til TV SYD.

 Merete Labriola er enig i de to pigers synspunkter.

- Det at kunne sætte sig mål, bede om hjælp og indgå socialt er nogle meget vigtige kompetencer for at kunne klare sig. Jeg tror, at de sociale kompetencer er vigtigst på længere sigt, siger hun til TV SYD.