TV der bevæger dig

Det er sjældent sundt at droppe sukker helt, mener diætister

Flere prøver et liv uden sukker i en periode, men sukkerforbud på lang sigt virker sjældent godt, vurderer ernæringseksperter.

Du skal ikke skære sukkeret helt ud af din kost. Til gengæld skal du spise mindre af det. Sådan lyder rådet fra Fødevarestyrelsen. Foto: Anders Debel Hansen

I samarbejde med TV2 ØSTJYLLAND

Sådan bliver du sukkertrangen kvit. Jeg tabte mig næsten fem kg ved at undgå sukker. Tre kvinder tester: Tre uger uden sukker. Sukkerafhængighed – hvordan slipper du af med den?

Det er blot nogle af de mange overskrifter om folks forsøg på at leve uden sukker, som nettet flyder over med.

For hvis folk helt undgår sukker og i stedet overspiser andre produkter, så hjælper det ikke.

Anne Ravn, klinisk diætist, Aarhus Universitetshospital

Også to ernæringseksperter, som TV2 ØSTJYLLAND har talt med, oplever et stigende antal folk, som forsøger sig med kost helt uden sukker.

- Der er en voldsom stigning i folk, som spiser selektivt og som eksempelvis helt dropper enkelte komponenter i kosten, siger klinisk diætist ved Aarhus Universitetshospital Anne Ravn og fortsætter:

- Men problemet er, at man kan ende med helt at fejlernære sig. For hvis folk helt undgår sukker og i stedet overspiser andre produkter, så hjælper det ikke.

Læs også Ti dage uden slik: Michael spiser 100 kilo om året, men nu er det slut

Lyt til det officielle kostråd: Spis mindre sukker

Det officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen hedder ”spis mindre sukker”.

Det er der også et behov for, hvis man spørger Anette Harbech Olesen, som driver hjemmesiden Madforlivet.com, og som har beskæftiget sig med mad og ernæring de seneste 20 år.

- Der er større fokus på det skjulte sukker i dag end tidligere, og mange spørger mig til råds, når de vil mindske et for stort sukkerforbrug. Det er især cola og andre drikke, som folk får for meget af, siger hun.

Hun synes, at en kold tyrker fra sukker kan fungere fint i en periode. Man mærker, hvad et højt sukkerindtag gør ved kroppen, men på sigt er det en god ide at prioritere tre sunde hovedmåltider hver dag.

- Her skal man have mad med alle tre næringsstoffer – kulhydrater, fedt og proteiner. På den måde holdes ens blodsukker stabilt, og trangen til sukker mindskes, siger Anette Harbech Olesen.

07:47

Michael Olesen fra Gram spiser 100 kilo slik områet. Nu vil have forsøge at leve uden i ti dage. Men hvad må han så lige spise? Se andet afsnit af 'Slut med slik' her. Foto: TV 2 Østjyland

Luk video

Diætist: Lad være med at skære sukkeret helt væk

For klinisk diætist Anne Ravn er en kortere periode uden sukker også helt ok, men det virker sjældent godt helt at forbyde sig sukker på lang sigt.

- Lidt ketchup, hvor der er meget sukker i, kan det være fint til at dyppe grønsagerne i. Hvis folk helt dropper sukker og i stedet spiser masser af toastbrød med en fed spegepølse ovenpå, så gavner det ikke noget, siger hun.

Sukker i sig selv er ifølge Anne Ravn ikke sundhedsskadeligt. Det er kun et problem, hvis man indtager store mængder af det og gør det hele tiden.

- En weekend, hvor der er godt med fredagsslik og hygge, er jo ikke et problem. Det er et problem, hvis du indtager meget sukker og simpelthen får for mange kalorier hele tiden, siger hun.

Hvilke produkter kommer sukkeret fra?

Over 80 % af sukkeret får vi fra slik, sodavand, is og kager. Vi får cirka 10 % fra søde morgenmadsprodukter og syrnede mælkeprodukter med tilsat sukker, som fx frugtyoghurt.

Kilde: Fødevarestyrelsen

Sukker er udskældt: Men du bliver ikke afhængig af det

Fire ud af ti danske voksne spiser for meget sukker, viser tal fra Fødevarestyrelsen, men ifølge Anne Ravn er sukker ikke et stof ligesom alkohol eller hash, som folk kan blive afhængige af.

- Det er mere vores urmenneskehjerne, som hele tiden er indstillet på at finde føde og gerne kalorier som sukker, der hurtigt går i blodet, men det er tomme kalorier, som ikke giver en længerevarende mæthedsfornemmelse, siger hun.

Det er de store mængder slik, kager og sodavand, som er helt tosset, men sukker som krydderi i vores kost er ikke noget problem i sig selv.

Anne Ravn, klinisk diætist, Aarhus Universitetshospital

For hende er problemet mere mængden af sukker, som folk bliver eksponeret for.

Hun nævner, at hun nogle gange lader folk smage på en cherrytomat, som folk oftest synes smager sødt og sødmefyldt. Når de dernæst får et glas saft og skal smage på cherrytomaten igen, så smager den meget mere surt og bittert.

- Vi lever i et fedmefremmende samfund, hvor tomme kalorier ofte er billige at købe, siger hun og fortsætter:

- Det er de store mængder slik, kager og sodavand, som er helt tosset, men sukker som krydderi i vores kost er ikke noget problem i sig selv.