DF vil kopiere Tyskland: Danmark bør også indføre vejskat

FDM retter kritik af ny tysk vejafgift, som særligt rammer udenlandske bilister. Dansk Folkeparti ser imidlertid gerne, at vi kopierer ideen.

Danmark bør gøre som Tyskland og opkræve betaling for at køre på de danske motorveje. Sådan lyder det fra Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, efter at det tyske Forbundsråd har godkendt et lovforslag om, at det skal koste penge at køre på de tyske motorveje.

Den tyske vejskat gælder både tyske og udenlandske bilister, men tyskerne bliver kompenseret via en billigere bilbeskatning, og netop derfor er den tyske model værd at lade sig inspirere af, mener DF-ordføreren. 

- Danskerne bidrager med meget stort beløb til statskassen for at køre på vejene, og så er det vel rimeligt nok, at alle de mange udlændinge, der enten kommer til Danmark eller bruger Danmark som transitland, også betaler en beskeden sum for at køre her, siger han til TV 2.

Allerede i 2015 foreslog De Konservative en tilsvarende vejafgift - også dengang var der støtte fra Dansk Folkeparti.

FDM: Afgift er diskrimination

De tyske opkrævningerne starter i 2019, og reglerne kommer til at gælde personbiler, lastbiler og autocampere, mens elbiler, motorcykler, handicapkøretøjer og ambulancer er fritaget.

Hos FDM retter de kritik af den nye tyske vejafgift, som altså også vil ramme danske bilister, der tager turen ned over Tyskland.

- Generelt synes vi ikke, at det skal blive dyrere at være bilist i hverken Danmark eller Europa. De europæiske bilister betaler allerede langt mere, end det koster at vedligeholde den europæiske infrastruktur. Så regningen er så rigeligt betalt, der er ingen grund til, at der skal yderligere udgifter på, siger Dennis Lange, juridisk konsulent hos FDM.

Han henviser til, at udlændinge allerede betaler en afgift til de tyske veje i form af den brændstofafgift, man betaler i Tyskland.

Foruden det principielle problem mener FDM også, at den tyske vejafgift er diskriminerende.

- I realiteten vil man sørge for, at alle udlændinge skal betale for at køre på tyske veje, hvorimod tyskerne selv reelt ikke skal betale noget, fordi de bliver kompenseret. Det er diskriminering på baggrund af nationalitet, og det må man ikke ifølge EU-traktatens regler, siger Dennis Lange.

Et stort flertal i EU-Parlamentet har tidligere givet udtryk for, at de mener, at den tyske afgift er ulovlig forskelsbehandling.

DF: Nødvendigt at alle bidrager

Når den tyske vejskat træder i kraft, vil et ti-dages kort for udenlandske bilister koste mellem 2,5 og 25 euro – altså cirka mellem 19 og 186 kroner. Prisen for et to-måneders kort bliver mellem 7 og 50 euro – cirka 52 til 372 kroner.

- Jeg er ikke så skræmt, som FDM er, i forhold til de her priser. Det er en relativ lav pris, man betaler for at køre på motorvejene, siger Kim Christiansen.

Ifølge DF-ordføreren er vi i Danmark også nødt til at tage et mindre beløb for udlændinge, der kører i Danmark, hvis vi i fremtiden skal have råd til at bygge nye veje og vedligeholde dem.

- Det gode ved den tyske model er, at de, der i forvejen betaler skat i deres land– og vi betaler en ret høj bilafgift – allerede har betalt deres del, og så er det rimeligt nok, at man fritager dem, og det ser jeg slet ikke noget diskriminerende i, siger Kim Christiansen.