Planlægning bringer ventetiden ned

Planlægning og information har været nøgleordene i bestræbelserne på at bringe ventetiderne ned på skadestuerne i Region Syddanmark.

Det har betydet, at der nu - i gennemsnit, vel og mærke - kun går lidt over en halv time fra ankomsten til en patient bliver tilset af en læge eller en sygeplejerske.

Det placerer Region Syddanmark som en af de regioner med de korteste ventetider på skadestuer og skadeklinikker.

Opskriften forekommer ganske enkel, forklarer oversygeplejerske Christian Jørgensen fra skadestuen på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg.

- Vi har blandt andet systematisk undersøgt, hvornår der er spidsbelastninger på skadestuen, altså hvornår der er brug for ekstra meget personale, fortæller Christian Jørgensen.

Information

Ud over planlægning spiller information til patienterne også en stor rolle.

- Hvis patienterne ved, hvor længe de skal regne med at vente - og hvorfor nogle patienter måske kommer ind før dem, så er det også nemmere at forstå, hvorfor der er ventetid, siger Carl Holst.

Apps om ventetider

Et af de kommende initiativer bliver ifølge regionsrådsformanden også en applikation til smartphones, så patienter kan se, hvor der er kortest ventetid.
 
- Jeg er overbevist om, at patienterne vil være parate til at køre til en anden skadestue eller skadeklinik, hvis de hurtigere kan komme til der, mener Carl Holst.

Mere eller mindre alvorligt

Region Syddanmark har en målsætning om, at tre ud af fire patienter er i gang med en behandling indenfor en time.

95 procent skal være i behandling senest tre timer efter ankomsten.

- Jo,  tre timer er lang tid at vente, men vi kan næppe helt undgå ventetider. Hvis man sidder i venteværelset med en knapt så alvorlig lidelse, og der sker en større trafikulykke, så vil der altid kunne opstå en situation, hvor folk kommer til at vente. Men det er vigtigt, at folk skal kunne have tillid til, at man behandles nogenlunde hurtigt, lyder det fra Carl Holst.