Politiet holdt udkig: Langt om længe gik hurtig lastbil i fælden

I flere måneder har politiet holdt øje med, om en lidt for hurtig polsk lastbil kørte rundt på de danske veje.

Tungvognscenter Syd modtog i forsommeren en anmeldelse fra en dansk vognmand om en polsk lastbil med et meget karakteristisk udseende, der skulle kunne køre meget hurtigere end de 89 kilometer i timen, som er den højest mulige hastighed med en lovlig fartbegrænser.

Politikommissær Stig Simonsen, leder af Tungvognscenter Syd.
Politikommissær Stig Simonsen, leder af Tungvognscenter Syd.
Foto: Christian Kallenbach, TV SYD

Politiet fik hurtigt fastslået køretøjets identitet, og det viste sig at være en lastbil, der i forvejen var kendt af Tungvognscenter Syd.

- Vi har en observationsliste over lastbiler, som vi har særlig mistanke til - og når vi så får øje på dem i trafikken, kontrollerer vi dem, siger politikommissær Stig Simonsen, leder af Tungvognscenter Syd, til TV SYD. 

Sidste mandag observerede politiet lastbilen på dansk asfalt. Allerede da politiet kørte bagved lastbilen, var der ikke tvivl om, at den kunne køre hurtigere end de 89 kilometer i timen, som lastbilens hastighedsbegrænser burde være indstillet til.

Ved kontrollen af køretøjet blev der da også fundet en kontakt, der kunne slå kontrolapparatet og hastighedsbegrænseren fra, ligesom der var manipuleret med værdierne, der bestemmer køretøjets maksimale hastighed.

quote

Vi har en observationsliste over lastbiler, som vi har særlig mistanke til - og når vi så får øje på dem i trafikken, kontrollerer vi dem.

 Stig Simonsen, politikommissær, leder af Tungvognscenter Syd

Politiet fandt også en ulovlig kniv, der var monteret i en holder ved førerpladsen, samt en radardetektor, som blev anvendt til advarsel om hastighedskontrol, hvilket ikke er tilladt i Danmark.

- Vi skal nu have efterforsket sagen grundigt og helt færdig, inden vi kan fastsætte det nøjagtige bødekrav, siger politikommissær Stig Simonsen.

Vognmanden skal dog stille en sikkerhed en sikkerhed på 250.000 kroner for at få køretøjet udleveret. Et beløb som firmaet ikke umiddelbart kunne stille.

Lastbilen blev derfor beslaglagt, og chaufføren sendt hjem med en anden lastbil, der kom til stedet for at hente sættevognen.