Polsk vognmand må til lommerne for at få sin lastbil igen

En polsk vognmand skal betale 92.000 kroner i bøde, hvis han vil have frigivet sin lastbil, efter den blev stoppet i en kontrol.

quote

Vi har lige nu lastbilen i vores varetægt, og vognmanden kan ikke få lastbilen udleveret uden først at betale både bøde og for at få den bragt i orden på et værksted.

Stig Simonsen, kriminalkommissær og leder af Tungvognscenter Syd

En polsk indregistreret lastbil blev onsdag beslaglagt, da den blev stoppet af Tungvognscenter Syd og Nord, som holdt fælles kontrol på E45 ved Kolding.

Det viste sig, der var manipuleret med både Adblue-systemet og lastbilens tachograf, og det koster vognmanden 92.000 kroner i bøde, samt en beslaglæggelse af lastbilen.

- Vi har lige nu lastbilen i vores varetægt, og vognmanden kan ikke få den udleveret uden først at betale både bøde og få den lovliggjort på et værksted, siger Stig Simonsen, politikommissær og leder af Tungvognscenter Syd til TV SYD.

AdBlue omdanner skadelig NOx fra dieselkøretøjers udstødningsgas til uskadeligt kvælstof og vanddamp og reducerer dermed betragteligt forureningen fra diesellastbiler

En tachograf er en fartskriver, der bruges til at måle og registrere et køretøjs hastighed samt chaufførens køre- og hviletid.

Ifølge dansk og europæisk lovgivning skal der i alle tunge lastbiler, busser og de fleste store varevogne være installeret en tachograf.