Praj giver kommuner noget at rive i

Apps til telefonen, som gør det muligt for borgere at melde om huller i vejen eller vilde buske til kommunen, er populære.

Flere og flere kommuner tilbyder forskellige apps til telefonen, som gør det muligt for borgere at melde om huller i vejen eller pjuskede buske. Disse apps er populære og henvendelserne strømmer ind. 

Mere end 1.900 henvendelser fra opmærksomme borgerer har Vejen Kommune fået ind, siden de begyndte at bruge appen 'Giv et praj' i maj sidste år. Henvendelser der er blevet omsat til næsten lige så mange opgaver. 

quote

Borgerne har taget rigtig godt imod appen, og flere og flere får øjnene op for den.

Andrea Schultz, have- og parkingeniør ved Teknik og Miljø, Vejen Kommune.

- Borgerne har taget rigtig godt imod appen, og flere og flere får øjnene op for den, fortæller Andrea Schultz, have- og parkingeniør ved Teknik og Miljø, Vejen Kommune.

Når borgerne klikker ind på appen, tilføjer de en placering, billeder og et emne for henvendelsen. Henvendelsen kommer så direkte til sagsbehandleren, som kan sende den videre til den specifikke driftarbejder, der kan tage hånd om opgaven.  

Det er dog vigtigt, at man får opgivet den helt rigtige placering. Man risikerer nemlig at få sin henvendelse afvist, hvis adressen på henvendelsen er på privat grund. Det kan for eksempel ske, hvis man står i haven eller stuen og vil give et praj til kommunen og ikke får placeret nålen på kortet ordneligt. 

App gør arbejdet nemmere

I følgende kommuner kan man give et praj via en app

’Giv et praj' : Haderslev, Horsens, Kolding, Vejen, Sønderborg, Vejle.

’Giv et tip’: Aabenraa

RFS, rapport fra stedet: Fredericia

For Karin Vaaben Klausen, specialarbejder ved Vejen Kommune, har appen betydet en lettere arbejdsgang. 

- Det betyder, at det er nemmere for os og chefen. Det kan være nemt at glemme de små ting, hvis der er tre, der ringer i streg, og man ikke lige får skrevet det ordentligt ned. Med appen har vi alle detaljer, og er der noget, så kan vi altid ringe, siger hun. 

Onsdag var Karin Vaaben Klausen ude på en opgave, hvor en borger havde gjort opmærksom på, at en mountainbike-bane var ved at gro til i vild budskads. En opgave som ifølge Kaarin Vaaben Klausen nemt kunne være overset. 

- Men nu er der nogen, der har gjort opmærksom på det, og så kan jeg gå ind og få det fixet. 

Udover Vejen Kommune har flere andre Syd- og Sønderjyske kommuner en app. Hos Varde fik man knap 700 henvendelser i 2016, mens man i Fredericia har fået 3.000, siden de begyndte at bruge en app i 2016. I Sønderborg Kommune har man fået 4.500, siden de tog appen i brug i 2014. I toppen ligger Kolding Kommune som har fået 5.800 henvendelser siden 2016.