Sydjyske busruter risikerer at blive nedlagt - ordfører vil redde dem med særlig Mærsk-skat

Hver syvende busrute risikerer at blive nedlagt, da passagermangel efter corona og høje brændstofpriser er skyld i, at regionerne mangler 233 millioner kroner.

Hver syvende regionale busrute risikerer at blive nedlagt som følge af færre passagerer og stigende brændstofpriser. Særligt slemt der det ud i Syd- og Sønderjylland. Det skriver Jyllands Posten.

Ifølge regionerne er mellem 10 og 20 procent af buspassagererne ikke vendt tilbage efter coronakrisen. Og så er priserne på brændstof i løbet af 2022 steget markant.

Det betyder at regionerne mangler 233 millioner kroner i trafikselskaberne, efter at de har fået kompensation for tab under corona og for stigende brændstofpriser, skriver Jyllands Posten.

Udsigten til, at Sydtrafik på grund af dårlig økonomi må lukke flere busruter. bekymrer SF’s landdistriktsordfører Karina Lorentzen.

- Det siger sig selv, at for mange er busruten deres livsnerve. For ældre og unge, der skal ind på uddannelserne. Derfor vil det være en katastrofe for landdistrikterne, hvis yderligere busruter fjernes, siger hun.

Regionerne forudser, at det vil blive endnu værre i 2023, hvor der vil mangle 279 millioner kroner. Det svarer til 14 procent af regionerne samlede budget for kollektiv trafik.

Det kan betyde fire millioner færre afgange med bus og tog i de fem regioner.

Mærsk-skat skal redde busserne

Ifølge næstformand for Danske Regioner og regionsrådsformand i Region Syddanmark Stephanie Lose (V) er situationen "meget alvorlig".

- Vi ved, at de busruter, der trods alt er økonomi i, fordi der er flere passagerer med busserne, typisk er i de større byer. Omvendt er der færre med ruterne i de tyndt befolkede områder, og det vil typisk være der, man vil skære, siger hun.

Det vil ifølge hende blive svært at frede nogen, hvis der skal skæres så meget i busruterne. Og det kan få konsekvenser for adgangen med offentlig transport til uddannelsessteder, fortæller hun.

Hos SF tror de på, at de har løsningen, der kan sikre, at busruterne slet ikke behøver at lukke.

De foreslår i et nyt udspil at pålægge Mærsk en særskat på 12 milliarder kroner af sit 270 mia. kroner store overskud i 2022 til både inflationsramte danskere og bl.a. sygehuse og offentlig transport, som er nødlidende på grund af inflationen.

- Mærsk har særskatteregler som har givet dem et svimlende overskud på 270 mia. kroner i 2022. Det er kun fair, at vi beder dem hjælpe de fattigste i vores samfund og også sikre, at vi har busser i landdistrikterne næste år. 12 mia. kroner som et engangsbeløb er et greb i lommen for dem, forklarer Karina Lorentzen (SF).

Karina Lorentzen har siden 2007 været folketingsmedlem valgt for SF i Sydjyllands storkreds kun afbrudt af en kort årrække som byrådsmedlem i Kolding Kommune. Hun er uddannet folkeskolelærer og akademiøkonom.
Karina Lorentzen har siden 2007 været folketingsmedlem valgt for SF i Sydjyllands storkreds kun afbrudt af en kort årrække som byrådsmedlem i Kolding Kommune. Hun er uddannet folkeskolelærer og akademiøkonom.
Foto: Sebastian Würtz Bonde, TV Syd

Transportminister Trine Bramsen (S) vil ikke kommentere sagen.

Ministeriet skriver i et skriftligt svar, at der ved forårets økonomiforhandlinger er aftalt med regioner og kommuner, at der bliver udbetalt 200 millioner kroner i kompensation for direkte følger af coronarestriktionerne.

Regeringen, kommunerne og regionerne mødes i september for at drøfte trafikselskabernes situation.

Her forventer formand for KL, Henrik Damm (V), at regeringen vil kompensere alle de udgifter, der er forbundet med coronanedlukningerne.