Den får tæsk derude i bølgerne. RI 524 James Robert med hjemsted i Hvide Sande ligger tungt og får gang på gang bølgerne ind gennem styrhuset. Kutteren har det skidt. Rigtigt skidt.
- Den skal ikke ligge der. Den skal bare væk.
Strandfoged Peter Michélsen står på stranden og kigger ud på den ubudne gæst, der ankom for tre uger siden. Og stadig ligger der.
Kutteren får det til at gyse i både ham og lokalpolitikerne. De frygter, at kutteren bliver liggende der i lang tid. Måske i årevis.
- Jeg har netop fået kendskab til et vrag, der nu er blevet fjernet fra Amager strand - efter otte års tovtrækkeri, siger byrådsmedlem Johan Brink Jensen, Socialdemokratiet.
Det her er i hvert fald helt uacceptabelt.
Uacceptabelt
Han er sammen med den socialdemokratiske folketingskandidat for Esbjerg-Fanø, Anders Kronborg, gået til miljøministeren for at få ham til at tage stilling til sagen.
- Det her er i hvert fald helt uacceptabelt, når vi tænker på vores turister, og når vi tænker på, at vi ligger i et naturarvsområde, siger Johan Brink Jensen.
Hovedrystende
Også formanden for ENT-udvalget (Erhverv, Natur og Teknik), den konservative Christian Lorenzen, er stærkt bekymret over, at kutteren tilsyneladende er blevet genstand for et juridisk slagsmål om IKKE at komme til at betale for at få vraget fjernet.
- Det er en mindre katastrofe, at man ikke bare kan slå op på side et i "manualen", og kan se der, hvad der sker, når der strander et skib på en kyst et sted i Danmark. Det er hovedrystende, at det ikke ligger helt klar, siger han.
Regning? Værsgo Fanø
Regningen for at få fjernet og skrottet vraget kan faktisk nemt havne hos Fanø Kommune. For vil hverken ejeren af skibet eller hans forsikringsselskab tage ansvaret for vraget, risikerer kommunen at skulle fjerne vraget klassificeret som affald. Og herefter forsøge at få gjort ejeren eller hans forsikringsselskab ansvarlig for vraget. Med andre ord: En risiko for en årelang juridisk kamp.
Fanø kommune har derfor kontaktet en ekstern juridisk ekspert, der kan gennemskue dette "spilfægteri".
Forsikringsselskab: Ingen kommentarer
Umiddelbart ser det ellers enkelt ud. Vraget er ejet af Jens Christian Fredrichsen, Hvide Sande. Hans forsikringsselskab Skibsforsikring Frederikshavn har dermed ansvaret for skaden: At få fjernet kutteren. Men overfor Fanøs strandfoged Peter Michélsen forklarer forsikringsselskabet, at det ikke kan gribe ind, før myndighederne - Politiet, Beredskabet og Søværnets Operative Kommando - har frigivet skibet.
- Så ringede jeg rundt til dem for at høre, om de havde noget imod, at forsikringsselskabet tog sig af skibet. Det havde de ikke. Så ringede jeg tilbage til forsikringsselskabet for at gøre dem opmærksom på, at der ikke var nogen hindringer der, siger Peter Michélsen.
Ingen kommentarer - så længe det er en løbende sag.
Det er ikke lykkedes for TV SYD at komme i kontakt med ejeren af kutteren.
I havsnød
Overfor TV SYD siger Skibsforsikring Frederikshavns direktør, Christian Juul Thaarup: "Ingen kommentarer - så længe det er en løbende sag."
James Robert kom i vanskeligheder ud for Holmsland Klit den 11. januar. Kl. 12.15 udsendte besætningen et nødopkald på Lyngby Radio. Meldingen lød på, at fiskekutteren var kommet i havsnød, og kutteren tog vand ind.
De fem fiskere blev reddet i land af en helikopter, men kutteren sank ikke. Søndag drev den i Vesterhavet med kurs mod Fanø. To fra kutterens besætning prøvede nu sammen med mandskab fra et af offshoreselskabet Esvagts fartøjer at gå ombord på James Robert, så de kunne få fartøjet bragt ind til Esbjerg Havn.
Ild ombord
Men under forsøget opstod der brand i maskinrummet, og de to besætningsmedlemmer fra kutteren, der ellers først var blevet reddet af en helikopter, måtte for anden gang evakueres.
James Robert drev fortsat og ramte sandbunden to kilometer syd for Rindby strand natten til den 13. januar. Hvor den stadig står.
- Det var selvfølgelig helt mørkt, så jeg kunne kun se ilden ombord på kutteren, fortæller Peter Michélsen.
Dans støvler reddet
Strandfogeden tager sin kikkert fra bilens forrude og spejder ud mod kutteren. Den er snart slået til pindebrænde af den konstante vind og de evindelige bølger. Det ses på den station, som Peter Michélsen har for "Ren Strand Fanø". Her ligger en hel stabel af lyseblå brædder. Alle fra skibsvraget. Til venstre i bunken ligger nogle brædder med tal og bogstaver. Samlet står der RI 524.
Et par orange støvler bærer navnet "Dan".
- En af besætningsmedlemmerne hedder åbenbart Dan, siger Peter Michélsen.
Han frygter, at skibet bliver slået så meget i stykker, at det ikke længere kan bjærges i ét stykke, men simpelthen falder fra hinanden.
- Så har vi så en motor stående ude i badevandet og måske med motorolie og hydraulikolie, der siver ud i Vadehavet, siger han.
Forslag: Bjærgningsfond
Johan Brink Jensen er som de fleste politikere og folk på Fanø forundret og frustreret over den manglende handling med at få fjernet kutteren. Han foreslår, at Folketinget beslutter sig for at lave en bjærgningsfond, så man på den måde har de økonomiske midler til at få et vrag fjernet med det samme.
- Og så kan man efterfølgende slås om, hvordan man får redt det ud med regningen, siger han.
Det er ikke lykkedes for TV SYD i dag at indhente en kommentar fra miljøminister Jakob Ellemann-Jensen.
Indtil videre ligger James Robert i vandet ved Rindby strand og får tæsk. Dag og nat.