Rystet landmand om kommunen: - Deres arrogance giver mig ondt i maven

Vejen Kommune vil lovliggøre vejanlægget Skovgårdsvej - nu med hjemmel i vejloven. Men Martin Lund Madsen forlod torsdagens åstedsforretning i vrede.

Klokken er 8:30 torsdag morgen, og repræsentanter fra Vejen Kommune er netop ankommet til Skovgårdsvej i Vejen. Gårdejer Martin Lund Madsen er også mødt op i selskab med sin advokat, Jacob Schall Holberg. 

Formand for udvalget for teknik og miljø, Vagn Sørensen, byder velkommen.

- Velkommen til. Dem, der er involveret i åstedsforretningen, må gerne følge med. Pressen beder vi blive hernede. Vi vil rigtig gerne snakke med jer, men først når åstedsforretningen er slut, meddeler Vagn Sørensen.

quote

At de offentlige myndigheder fortsætter på den måde giver mig ondt i maven.

Martin Lund Madsen, gårdejer

Det forbud finder gårdejer Martin Lund Madsen sig ikke i og afbryder Vagn Sørensen.

- Der er jeg så nødt til at sige: Pressen følger med på min ejendom, og det bestemmer jeg. Længere er den ikke.

Dermed var stemningen sat, og åstedsforretningen begyndte.

Kommunen forsøger igen - nu med ny lov

Dagens åstedsforretning er led i Vejen Kommunes nyeste forsøg på at gøre vejanlægget på Skovgårdsvej lovlig. Denne gang forsøger de med hjemmel i vejloven.

- Jeg føler mig virkelig trådt på. Deres arrogance ryster mig helt vildt. At de offentlige myndigheder fortsætter på den måde giver mig ondt i maven, siger gårdejer Martin Lund Madsen.

Striden mellem Martin Lund Madsen og Vejen Kommune handler om, hvorvidt kommunen har lov til at have vejanlægget Skovgårdsvej på Martin Lund Madsens grund.

Gårdejer Martin Lund Madsen nægter at give op. Han stopper ikke, før Skovgårdsvej er væk.
Gårdejer Martin Lund Madsen nægter at give op. Han stopper ikke, før Skovgårdsvej er væk.
Foto: John Melin, TV SYD

De har vækket min stædighed

Sagen har stået på siden 2012 - i første omgang blev jorden til vejen eksproprieret, i forbindelse med at Banedanmark skulle elektrificere banestrækningen, men Højesteret afgjorde den 10. september, at ekspropriationen af Martin Lund Madsens jord ikke holder med hjemmel i lov om elektrificering.

quote

De har vækket min stædighed, så nu kører jeg den til ende.

Martin Lund Madsen, gårdejer

- Nu prøver de efter en ny lov, men det må stoppes. Retssamfundet har åbenbart ikke indfundet sig i Vejen Kommune, så de prøver bare løs og spræller med arme og ben. Nu bliver de altså nødt til at forholde sig til landets love, mener Martin Lund Madsen.

Martin Lund Madsen har allerede brugt mere end tre millioner kroner på advokater i forbindelse med striden, som Højesteret allerede har afgjort til hans fordel.

Derfor irriterer det ham, at han nu endnu engang skal stå model til Vejen Kommunes forsøg.

-  Jeg tror, der går mange år, inden vejen åbner - hvis den overhovedet åbner igen. Jeg er en sindig vestjyde med snude i sporet, så jeg bliver ved, indtil det sidste punktum er sat i den her sag. De har vækket min stædighed, så nu kører jeg den til ende.

Martin Lund Madsen blev i øvrigt så irriteret på kommunen, at han forlod åstedsforretningen i vrede - og uden at deltage i det efterfølgende forhandlingsmøde på Hotel Skibelund Krat. Læs Vejen Kommunes reaktion her.

Om sagen:

  • I 2012 skulle Banedanmark elektrificere togstrækningen mellem Lunderskov og Esbjerg. Det krævede blandt andet, at man ændrede på den eksisterende bro ved Askov øst for Vejen. Broen var nemlig for lav til, at der var plads til at hænge ledningerne til toget op.
  • Vejen Kommune besluttede at bygge en ny og højere bro ni hundrede meter længere mod øst.
  • Da kommunen samtidig havde planer om, at der skulle bygges en vej på stedet, som krævede, at man kunne køre over jernbanen.
  • Den nye vej - Skovgårdsvej - skulle også gå gennem Martin Lund Madsens marker.
  • Vejen Kommune besluttede sammen med Banedanmark, at bruge elektrificeringsloven, som Banedanmark anvendte til broen, til også at ekspropriere jorden til den nye vej.
  • Vejen Kommune, Banedanmark og Trafikministeriet godkendte den endelige plan.
  • Det ville landmand Martin Lund Madsen ikke finde sig i. Sagen gik i byretten, landsretten og højesteret, hvor han fik medhold i, at elektrificeringsloven ikke kunne bruges til at inddrage hans jord til en kommunal vej. Det er ulovligt.
  • Martin Lund Madsen ejer igen den jord, hvor vejen ligger på.
  • Martin Lund Madsen har tilbudt kommunen at købe markerne for 21 millioner kroner, men det afviser kommunen. De mener, at landmanden har fået en passende erstatning på godt to millioner kroner af Banedanmark.
  • Mandag den 22. oktober spærrede Martin Lund Madsen vejen med bigballer og sand. Han vil have Vejen Kommunen enten køber jorden eller fjerner vejen fra hans jord.
  • Tirsdag den 4. december oplyser Martin Lund Madsen til TV SYD, at han har tilbagebetalt 2.073.220 kroner, som han modtog som kompensation for jorden, han har mistet til Banedanmark.
  • Torsdag den 6. december har Vejen Kommune indkaldt til en såkaldt åstedsforretning på Skovgårdsvej. Kommunen ønsker, at vejen bliver lovliggjort ved ny ekspropriation via Vejloven.