Sønderjyderne køber ind på tablets

Danskerne køber mere på internettet. Men der er stor forskel på, hvordan vi gør det i de forskellige regioner. I Sønderjylland bruger 31 pct. en tablet, når de bestiller varer på nettet. Det er den højeste andel i Danmark.

En stor undersøgelse, som Eniro har lavet i efteråret, viser, at der er stor forskel på forbrugsmønstrene.

København og omegn køber mest på nettet. F.eks. køber næsten halvdelen af københavnerne take-away på nettet en gang om måneden.

De fleste danskere bruger gammeldags computer til at handle på nettet. 89 procent siger, at de typisk sidder med en bærbar eller stationær computer, når de lægger varer i den digitale indkøbskurv. Men mange bruger også en tablet eller en mobil. Her er der dog forskelle fra landsdel til landsdel.

Sønderjyderne er flittigst med iPad eller andre tablets. Fynboerne er mest flittige med mobiltelefonen. 19 pct. af fynboerne bruger telefonen til at bestille varer på nettet. Og i Nordjylland siger 62 pct. af brugerne, som køber ind på nettet med mobiltelefonen, at de gør det, mens de er på farten.

Østjylland er den del af landet, hvor flest helst går online for at købe møbler og andre boligprodukter. Det fore¬trækker 20 procent af østjyderne.

- Hvis man som virksomhed vil kapre kunder og f.eks. påvirke dem til at købe ens produkt, er det vigtigt, at man formår at levere noget indhold, som de opfatter som relevant i den konkrete situation, hvor de møder det, siger Stefan Kercza, der er koncernchef i Eniro. Og at man gør det nemt at finde informationer om produktet. I den forbindelse kan det være en fordel at vide, hvilke enheder potentielle kunder bruger til at søge efter og købe produkter på nettet, og i hvilke situa¬tioner de bruger dem

 

Fakta: Regionale forskelle på danskernes køb af produkter på nettet<div> </div>

  •  København og omegn er den mest internethandlende region. Her har 77 procent af befolkningen købt noget på internettet inden for den seneste måned.
  •  Blandt københavnerne findes den største befolkningsandel, som bestiller take-away på internettet en eller flere gange om måneden. Det gør 48 procent.
  •  Østjylland er den region, hvor den største andel af befolkningen foretrækker at købe boligprodukter på internettet. Det gælder for 20 procent af østjyderne.
  •  Fyn og Nordjylland er de regioner, hvor den største andel af befolkningen foretrækker at købe pleje- og sundhedsprodukter på internettet. Det gør 14 procent.
  •  89 procent af danskerne i alle landsdele bruger typisk en computer, når de køber et produkt på internettet.
  •  Sønderjylland er den region, hvor den største andel af befolkningen bruger en tablet til at handle på internettet. Det gælder for 31 procent af sønderjyderne.
  •  Fyn er den region, hvor den største andel af befolkningen bruger en mobiltelefon til at handle på internettet. Det gælder for 19 procent af alle fynboerne.
  •  Nordjylland er den region, hvor den største andel af dem, der bruger en mobiltelefon til at handle på internettet, gør det på farten. Det gælder for 62 procent.
  •  Nordsjælland er den region, hvor den største andel af dem, der bruger en mobiltelefon til at handle på internettet, gør det i arbejdstiden. Det gør 35 procent.
Om undersøgelsen

 Undersøgelsen om produktsøgning og produktkøb er gennemført af Radius Kommunikation på vegne af Eniro Danmark i perioden fra den 26. september til 8. oktober 2014. Data er indsamlet gennem Epinions befolknings¬panel, hvor i alt 2.009 personer har deltaget. Data er vejet i forhold til alder, køn, region og uddannelse, så undersøgelsen er at betragte som repræsentativ i forhold til den danske befolkning.