Så kummerligt boede de udenlandske chauffører

Råt kød og madvarer mellem beskidte skummadrasser og vasketøj har angiveligt været hverdag for en gruppe chauffører i Padborg.

- Meget kritisable.

Sådan beskriver 3F-formand Kim Brandt over for TV SYD forholdene for de op mod 200 udenlandske lastbilchauffører, der ifølge Fagbladet 3F har boet i overdækkede anhængere i Padborgs transportområde, indtil det blev ryddet tirsdag formiddag.

Chaufførerne har ifølge fagbladet tjent 15 kroner i timen og kørt transporter rundt i Europa og Danmark på alle tidspunkter af døgnet på 18-timers vagter.

Billedmateriale, som Fagbladet 3F har skaffet, og TV SYD er i besiddelse af, viser angiveligt, hvordan chaufførerne levede sammen på meget få kvadratmeter.

På billederne kan man blandt andet se, hvad der må formodes at være råt kød i et fad, beskidte skummadrasser, vasketøj på snor, snavsede vanddunke og primitivt og nedslidt campingudstyr til madlavning. Du kan se nogle af billederne i videoen øverst i artiklen.

Syd- og Sønderjyllands Politi har tirsdag været på aktion i Padborg hos Kurt Beier Transport, der ifølge Fagbladet 3F har huset chaufførerne.

Politiet beskriver forholdene for chaufførerne som ”meget spartanske” og kontrollerer nu, om de har været så kummerlige, at der kan være tale om overtrædelse af reglerne for menneskehandel.

DERFOR KØRER FILIPPINSKE CHAUFFØRER I DANMARK

  • De seneste år har transportbranchen kigget ud af EU for at finde chauffører. Det er ifølge branchen selv, fordi der er mangel på chauffører. Fagforeninger mener, at det er lønpres. 
  • I dag er reglerne sådan, at vognmænd kan hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis de ikke kan finde ledige hænder inden for landets grænser.
  • I 2017 blev der givet tilladelse til 108.332 chauffører fra lande uden for EU - herunder Filippinerne. Det er 31 procent flere end i 2016. 
  • Litauen og Polen er de lande, der inviterer klart flest chauffører til EU. Sidste år var der 62.192 alene fra Polen. 
  • Danske selskaber kan derfor oprette et datterselskab i for eksempel Polen og ansætte sine chauffører derfra. 
  • Når en chauffør har fået grønt lys til at køre i et EU-land, kan vedkommende køre i hele Europa. 
  • Ifølge EU-reglerne er det tilladt for udenlandske lastbiler at køre med varer - såkaldt cabotagekørsel - internt i andre EU-lande i forbindelse med internationale transporter. 
  • Der er dog visse begrænsninger, men chaufførerne kan for eksempel tage tre ture i Danmark, en tur ud af Danmark og derefter tre ture igen. 

 

Kilder: Ugebrevet A4 og Investigate Europe

 

/ritzau/