TV der bevæger dig

Servicekursus har halveret klager over Sydtrafik-chauffører

Sydtrafik valgte i begyndelsen af året at sende alle sine buschauffører på et to-dages kursus, hvor kundernes forventninger, god kundeservice og den rigtige indstilling var i fokus. Foto: Sydtrafik

Et to-dages kursus i service med fokus på passagerernes oplevelser har ført til en halvering af klager over chaufførerne hos Sydtrafik.

Sydtrafik valgte i begyndelsen af året at sende alle sine buschauffører på et to-dages kursus, hvor kundernes forventninger, god kundeservice og den rigtige indstilling var i fokus. 

Læs også Snyd stopper SMS-billetter hos Sydtrafik

Det har hurtigt kunnet aflæses i antallet af klager over chaufførerne, fortæller Sydtrafik i en pressemeddelelse.

- Vi har halveret antal af klager over chaufførerne i forhold til sidste år på samme tid. Og samtidig ser vi i dette års måling af tilfredshed, at chaufførerne scorer højere end nogensinde før, siger Lars Berg, direktør for Sydtrafik.

Chaufførerne kan nu vende en halvdårlig situation til en god, og det betyder rigtig meget for kunderne.

Lars Berg, direktør, Sydtrafik

I årets første seks måneder var antallet af klager uændret, når man sammenligner med 2016. Men efterhånden som flere og flere chauffører har været på kursus, så sætter det sit tydelige spor.

Antallet af klager over chaufførerne faldt nemlig fra 120 i 2016 til 69 i 3. kvartal i år. Det er meget tæt på en halvering - og helt præcist et fald på 42 procent.

- Chaufførerne kan nu vende en halvdårlig situation til en god, og det betyder rigtigt meget for kunderne. Derfor er jeg glad for, at vi får et så positivt resultat, selvom alle chauffører ikke har gennemført kurset – endnu, siger Lars Berg, direktør for Sydtrafik.

Analysebureauet Epinion har lavet undersøgelsen for Sydtrafik. Epinion har spurgt 1.075 personer i ugerne 38 til 40, og passagererne udgør et repræsentativt udsnit fra by- og regionalbusser i hele Sydtrafiks område. Hele undersøgelsen kan ses på sydtrafik.dk

Sydtrafik står busdriften i den del af TV SYDs område, der hører hjemme i Region Syddanmark, mens Midttrafik sørger for busser i Horsens og Hedensted Kommuner og resten af Region Midtjylland.

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden