Skoleleder: Jeg kontrollerer mine lærere

På Langmarkskolen i Horsens skal lærerne tre gange om året mødes med skolelederen for at tale om deres undervisning. Det kan gøre os usikre, mener lærer på skolen.

På møderne taler skolelederen med lærerne om, hvor gode eleverne er til at tilegne sig viden og strategierne for at gøre dem endnu bedre.

- Det nye ved møderne er, at de skal opfattes som et mere systematisk fokus på, hvor dygtige eleverne er blevet. Vi skal sikre, at alle går i den samme retning ? sagt på lærersprog: vi skal sørge for, at alle arbejder på synlig og målstyret læring og anvender de strategier, som man ved virker, siger skoleleder Birthe Rasmussen i en pressemeddelelse.

Ifølge Tanja Grøn, lærer og læringsvejleder på Langmarkskolen, er der stor forskel på tiden før reformen og så nu:

- De systematiske møder gør, at der nu er langt mere synlig ledelse og åbenhed omkring undervisningen. Lærerne bliver holdt op på dét, de gør. Det betyder, at ingen længere kan putte sig, som man kunne førhen, siger Tanja Grøn og tilføjer, at nogle lærere opfatter denne synlighed som en form for kontrol.

Hun er selv én af dem.

- Jeg ser det som en kontrol, når vi holder møder tre gange om året med lederne. Men kontrollen følges op af noget konstruktivt, der fører til, at hvis vi ikke når målene, finder vi i fællesskab ud af, hvordan vi kan gøre det. Og jo, jeg kan da også godt få lidt præstationsangst. Der bliver jo taget konkret udgangspunkt i nationale test og data, og det kan man ikke snakke sig ud af. Man føler lidt, at man skal stå til regnskab og kan blive usikker, for ?falder dårlige resultater nu tilbage på mig selv", fortæller Tanja Grøn i pressemeddelelsen.