TV der bevæger dig

Snyd stopper SMS-billetter hos Sydtrafik

Sydtrafik stopper med SMS-billetterne, som mange kunder kender som 1408. Kunderne skal i stedet benytte rejsekort eller appen Sydtrafik. Sms-billetten er teknologisk forældet og har været for nem at snyde med.

Den 21. september tikker de sidste SMS-billetter ind hos kunderne. Sydtrafik lukker nemlig endeligt for billetter via SMS. Kunderne skal derfor enten benytte sig af rejsekort, Sydtrafiks app eller købe en kontantbillet i bussen.

- Teknologien er forældet, sikkerheden er for lav. Systemet er omkostningstungt, og vi har bedre alternativer i app og rejsekort. Sydtrafik-appen giver rejsetider og mulighed for betaling via kort eller MobilePay. Rejsekort giver lavere pris end kontantbilletten, og det kan bruges i hele landet, siger Jette Lauridsen, afdelingschef for Kunde og Marked i Sydtrafik, i en pressemeddelelse.

Sydtrafik har også oplevet snyderi med SMS-billetten, og det er en anden vigtig grund til at lukke den service. 15 personer blev i 2016 anmeldt for dokumentfalsk med SMS-billetterne. Dertil kommer dem, som svindler og bliver anmeldt af DSB.

SMS-billetten kom på markedet hos Sydtrafik i marts 2012, men tiden er løbet fra den. Når SMS-billetten stopper, har Sydtrafik bedre alternativer til kunderne.

Ved brug af et rejsekort i forhold til prisen på en billet købt direkte hos chaufføren eller appen fra Sydtrafik spares 43 procent. Derfor anbefaler Sydtrafik, at man bruger rejsekort – også selvom det er få gange om året, at man rejser.

96 procent af Sydtrafiks brugere af SMS-billet har en smartphone. Det viste en Megafonundersøgelse fra 2015.

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden