Snyd stopper SMS-billetter hos Sydtrafik

Sydtrafik stopper med SMS-billetterne, som mange kunder kender som 1408. Kunderne skal i stedet benytte rejsekort eller appen Sydtrafik. Sms-billetten er teknologisk forældet og har været for nem at snyde med.

Den 21. september tikker de sidste SMS-billetter ind hos kunderne. Sydtrafik lukker nemlig endeligt for billetter via SMS. Kunderne skal derfor enten benytte sig af rejsekort, Sydtrafiks app eller købe en kontantbillet i bussen.

- Teknologien er forældet, sikkerheden er for lav. Systemet er omkostningstungt, og vi har bedre alternativer i app og rejsekort. Sydtrafik-appen giver rejsetider og mulighed for betaling via kort eller MobilePay. Rejsekort giver lavere pris end kontantbilletten, og det kan bruges i hele landet, siger Jette Lauridsen, afdelingschef for Kunde og Marked i Sydtrafik, i en pressemeddelelse.

Sydtrafik har også oplevet snyderi med SMS-billetten, og det er en anden vigtig grund til at lukke den service. 15 personer blev i 2016 anmeldt for dokumentfalsk med SMS-billetterne. Dertil kommer dem, som svindler og bliver anmeldt af DSB.

SMS-billetten kom på markedet hos Sydtrafik i marts 2012, men tiden er løbet fra den. Når SMS-billetten stopper, har Sydtrafik bedre alternativer til kunderne.

Ved brug af et rejsekort i forhold til prisen på en billet købt direkte hos chaufføren eller appen fra Sydtrafik spares 43 procent. Derfor anbefaler Sydtrafik, at man bruger rejsekort – også selvom det er få gange om året, at man rejser.

96 procent af Sydtrafiks brugere af SMS-billet har en smartphone. Det viste en Megafonundersøgelse fra 2015.