Sønderborg får fuld valuta for spejdermillionerne

Det er dyrt at afholde et arrangement som Spejdernes Lejr, men det er samtidig en god forretning. Lejren er en uvurderlig reklame for Sønderborg, mener borgmester.

Planlægningen af Spejdernes Lejr har været i gang i tre år. Sønderborg Kommune og spejderne poster mange penge i Danmarks største spejderlejr, men det er en god investering.

Foruden de 40.000 deltagere forventer arrangørerne, at 100.000 besøgende vil komme til Sønderborg i uge 30. Udover at de gerne skulle bruge nogle penge i løbet af ugen, så skal de også finde ud af, at byen er mere end Dybbøl Mølle og slottet.

- Gæsterne bliver i flere dage, og de er alle potentielle studerende, medarbejdere og borgere, så jeg håber, at nogle af de unge mennesker tager hjem med en god oplevelse i rygsækken og husker Sønderborg, når de skal vælge uddannelse eller job i fremtiden, siger Erik Lauritzen (S), borgmester i Sønderborg Kommune, til TV SYD.

Samtidig er lejren med til at styrke sammenholdet og fællesskabet for alle, der i forvejen bor i området og har engageret sig i projektet.

- Det er en kæmpeopgave, som vi har løftet sammen, og det giver virkelig en stolthed i hele kommunen at vise, at vi kan – sammen, siger han.

Efter Spejdernes Lejr i Holstebro i 2012 blev det anslået, at lejren genererede en omsætning på op mod 150 millioner kroner. Skønnet blev lavet af Holstebro Kommune baseret på spejdernes budget for lejren, opgørelser over deltagere og gæsters forbrug samt den teoretiske annonceværdi af medieomtalen af lejren og kommunen.

I år har Sønderborg Kommune lagt et lejrbudget på 37 millioner kroner. De 31 millioner er fra kommunen, mens seks millioner kroner stammer fra fonde og sponsorer. Spejdernes budget lyder på mellem 60 og 65 millioner kroner.

Af kommunens budget er der brugt 17 millioner kroner til anlæg på Kær Vestermark. Her er der blandt andet lavet 4 kilometer grusveje, 4,5 kilometer kloakledning, 6,5 kilometer vandledning og 7 kilometer fiberkabel.