TV der bevæger dig

Sønderborg gør sig lækker

02:30

Sønderborg har fået byens navn på busserne i Århus.

1 af 2

Sønderborg forsøger at gøre sig lækker for at blive Europæisk Kulturhovedstad i 2017.

Det sker gennem en landsdækkende reklamekampagne til 4,6 millioner kroner. Byen reklamerer blandt andet på bybusserne i Århus. Netop Århus er konkurrent til titlen som kulturhovedstad.

- Vi kan, hvad vi skal - det er helt sønderborgsk, lyder budskabet.
Kampagnen er finansieret af 23 virksomheder i Sønderborg.

- Vi har fået ry som udkant og den rådne banan. Men vi kan meget mere her i byen. Vi er for eksempel kommet godt ud af krisen, siger Tanja Have, der står bag kampagnen  hos Sønderborg Erhvervs- og Turistcenter.

EU-Rådet udpeger hvert år to kulturhovedstæder, og i 2017 skal der udpeges en by i Danmark og på Cypern.

Afgørelse i 2012

I august 2012 kommer jurymedlemmerne på besøg i byerne: Seks medlemmer fra Danmark og syv fra EU-institutioner.

"Den Europæiske Kulturhovedstad" er Europas mest eftertragtede vandrende kulturbegivenhed. Den skaber international opmærksomhed og tiltrækker turister og arbejdspladser.
 
I løbet af året skal kulturhovedsæderne holde en lang række kultur-arrangementer.

Sønderborg stiller op til konkurrencen i samarbejde med Flensborg og resten af Slesvig-Holsten.

København var kulturhovedstad i 1996.

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden