Sønderjyske kommuner går sammen i kampen om turisterne

Sønderborg, Haderslev, Tønder og Aabenraa går nu sammen for at få tiltrukket flere turister til regionen. Målet er at man indenfor de næste fire år skal øge omsætningen i turisterhvervet med 177 millioner kroner og skabe 150 nye jobs i turistsektoren.

Og der er nok at tage fat på. Erhvers- og Vækstministeriet har netop offentliggjort en analyse der viser, at Danmark siden 2007 har mistet 3,6 procent udenlandske overnatninger, selvom Europa som helhed er gået frem.

De fire kommuner vil profilere sig på områdets historie, naturen og det sønderjyske køkken, for her ligger der et stort potentiale, mener projektleder Tanja Have fra Destinationsudvikling Sønderjylland.

- Sønderjylland er allerede i dag en af Danmarks mest attraktive og populære feriedestinationer. Det betyder, at vi har styrkepositioner, som vi skal bygge videre på. Derfor er vi dykket ned i, hvad det er, der gør os så attraktive for turisterne, og hvad det er, der binder os sammen som fælles turistdestination. Svaret er vores helt unikke historie og kulturarv, det sønderjyske køkken og vores storslåede og uspolerede natur. Det er vores tre styrkepositioner, som vi i turistsamarbejdet sammen skal løfte og markedsføre, siger Tanja Have.

Ifølge Destinationsudvikling Sønderjylland brugte turisterne i 2010 3,3 mia. kr. i Aabenraa, Haderslev, Sønderborg og Tønder. Det svarer til over 5000 arbejdspladser og en værditilvækst på 1,7 mia. kr