Campingrådet har gennemført en undersøgelse blandt tyske og danske camping-gæster. Den viser, at Danmark kan miste op mod 1.000 arbejdspladser i udkant-områder.
Pris-forskellen på en overnatning i Danmark og en syd for grænsen bliver nemlig så stor, at turisterne foretrækker at slappe af under tyske himmelstrøg.
Det vil gøre ondt
Den tyske moms-nedsættelse fik virkning fra den 1. januar 2010. Campingrådet siger, at 17 procent tyske og 13 procent danske camping-gæster vil gøre brug af den lavere pris på overnatning på tyske campingpladser.
Samlet vil det medføre en nedgang i antallet af overnatninger på 1,5 million overnatninger, en mindre omsætning på 0,6 milliard kroner og op mod 1.000 færre arbejdspladser.
I en kommentar siger direktør i Campingrådet Poul Fejer Christiansen, at det vil gøre ondt i udkant-områder som Hirtshals, Blåvand og Nexø. De 1.000 mistede arbejdspladser hidrører ?kun? fra camping, men hvis det slår fuldt igennem i den samlede danske turisme, så vil vi måske miste 4.000 - 6.000 arbejdspladser.?
Skæv konkurrence
- Fra Campingrådet og resten af det danske turisterhverv kan vi kun appellere til, at regeringen nu virkelig ser alvoren i øjnene og giver os ordentlige økonomiske konkurrencevilkår, så vi kan konkurrere med vores nabolande, siger Poul Fejer Christiansen.
Campingrådets undersøgelse viser, at en stor del af de tyske camping-turister bliver hjemme eller vælger andre rejsemål. Poul Fejer Christiansen vil have en differentieret moms i Danmark.