Stofa glemte den fulde pris

Det koster bredbåndsudbyderen Stofa 100.000 kroner, at selskabet ikke informerede forbrugerne ordentligt, oplyser forbrugerombudsmanden.

Selskabet blev sammen med syv andre bredbåndsudbydere i foråret 2009 politianmeldt for overtrædelse af reglerne om prisoplysninger.

Stofa og andre selskaber undlod at oplyse forbrugerne om den samlede udgift ved et bredbåndsabonnement, hvilket ellers er lovpligtigt.

Flere politianmeldt

Det betyder, at bredbåndsudbyderen, skal oplyse den samlede pris, hvis der er knyttet en bindingsperiode til et abonnement.

Det havde Stofa ikke gjort, da Forbrugerombudsmanden undersøgte markedet, og selskabet havde dermed overtrådt markedsføringsloven.

De syv andre selskaber, som også blev politianmeldt, er Bredbånd Nord, Dansk Net, Fullrate, Onfone, Sonofon og Telmore.

Flere af selskaberne har også betalt bøder på mellem 100.000 og 150.000 kroner.

Betalte under protest

Direktør Ole Simonsen. Stofa, siger, at fejlen på Stofas hjemmeside blev rettet omgående.

- Ingen kunder var blevet snydt eller vildledt. Det var nemlig ikke muligt at komme videre med bestilling uden at blive præsenteret for den rigtige pris, siger han.

Ole Simonsen mener, at en bøde på 100.000 kroner er voldsom.

 - Vi har valgt at betale bøden, selv om vi havde stor lyst til at gå rettens vej. Bødens størrelse står efter vores mening slet ikke mål med ?forbrydelsen, siger Ole Simonsen.

Stofa skønner dog, at det vil koste mere at gå i retten med sagen.