Store bøder til manipulerede lastbiler

I slutningen af oktober lavede Tungvognscenter Syd en målrettet razzia ved den dansk-tyske grænse. Flere udenlandske chauffører blevet taget for manipulation.

Kontrollerne blev foretaget på forskellige tider af døgnet ved Padborg og havde særligt fokus på manipulation af tacograf, hastighedsbegrænser samt nyere lastbilers AdBlue-anlæg, der reducerer udslippet af skadelige NoX-gasser fra lastbilens udstødning.

Tre lastbiler var manipuleret i kontrolapparat og hastighedsbegrænser og tre var manipuleret i AdBlue-anlægget, og det gav anledning til store bøder til chauffører og transportvirksomheder.

En vognmand fra Estland havde svindlet med sit AdBlue-anlæg og kontrolapparatet. Han fik en bøde på 31.000 kr. Fra samme skuffe måtte en tyrkisk vognmand betale en sikkerhedsstillelse på 45.500 kr., og chaufføren modtog en ubetinget frakendelse af førerretten for manipulation af kontrolapparat, hastighedsbegrænser og AdBlue-anlæg.

Herudover var der ved kontrollerne en række andre overtrædelser af køre-/hviletid, samt andre regler og love inden for tungvognsområdet. Blandt andet var der bøder til to danske lastbiler, der kom kørende lige efter hinanden.

De var ikke indregistreret, men alligevel i gang med at blive kørt til vask. Begge lastbiler havde monteret hver sin prøvenummerplade med det samme nummer på. Dette udløste bøder til både chaufførerne og den ansvarlige virksomhed bag, ligesom prøvenummerpladerne blev inddraget til SKATs motorkontor.