Store byttedag: Tilbud gør os blinde

Mange danskere slår forstanden fra, når de går på udsalg. Tilbud gør os nemlig blinde, viser flere undersøgelser. TV SYD er til store byttedag og udsalgsstart i Esbjerg.

Det er Politiken, som tirsdag referere til undersøgelser, som er lavet af ekspert i økonimisk adfærd, Keld Jensen, og den amerikanske psykologiprofessor Daniel Kahneman, der vandt Nobelprisen i økonomi i 2002.

Vælg mellem to gavekort

De har bl.a. præsenteret 2000 danskere for valget mellem to gavekort: Det ene med en værdi på 100 kr. - og det var gratis. Det andet har en værdi på 200 kr., men koster til gengæld 70 kr.

Resultatet er, at 78 procent af danskerne vælger det første 'gratis' gavekort, selv om de dermed snyder sig selv for 30 kroner, skriver Politiken.

Ufatteligt irrationelle

- Vi er ufatteligt irrationelle i vores økonomiske adfærd, og det rammer os på pengepungen. Følelsen, oplevelsen og fornemmelsen er i dag årsagen til et køb, snarere end selve produktet eller prisen, siger Keld Jensen, ekstern lektor ved Handelshøjskolen CBS, til Politiken.

Han finder et eksempel på den irrationelle forbrugeradfærd i den hjemlige tilbudsjægerkultur, hvor en af fire danskere bruger tid og penge på at læse tilbudsaviser og suse byen rundt efter enkelte varer til nedsat pris:

Lemmingeffekt

- Den danske forbruger er meget mere tilbudsjager end forhandler. I stedet for bare at følge lemmingeeffekten skal man stoppe op og gennemskue, hvad butikkerne gør, for så bliver man i stand til at gøre en bedre forretning for sig selv.

Kontokort

Flere privatøkonomiske rådgivere fremhæver en række produkter og ydelser som eksempler på, at firmaer udnytter forbrugernes usunde fornuft.
- Kontokort er eksempelvis fuldstændig irrationelle. Hvorfor optager man et lån til en rente på over 20 procent? Det gør man, fordi man typisk ikke kan få et lån andre steder - og så burde man netop aldrig have taget det, siger Kim Valentin, partner i Finanshuset i Fredensborg, til Politiken.