Strid om udlændinges lokale kørsel i Danmark

Vognmænd strides om omfanget udenlandske lastbilers lokale kørsel i Danmark. Organisationen Frie Danske Lastbilvognmænd har indkaldt til protestmøde 9. juni mod den såkaldte carbotage-kørsel.

- Foreløbig har over 7.000 danske chauffører mistet deres job, fordi cabotage-mafiaen, der består af de helt store kørsels-rekvirenter, systematisk anvender et stigende antal af de billige udlændinge til ulovlig cabotage-kørsel, siger organisationen.

De nuværende EU cabotage-regler tillader lastbiler at køre tre nationale transporter (cabotageture) i et andet EU-land inden for højst syv dage.

Frie Danske Lastbilvognmænd ønsker at få forbudt cabotage-kørsel en periode, indtil der er sat ind mod misbrug af reglerne.

Stærkt overdrevet

Eksportvognmændene i organisationen for den danske vejgodstransport, ITD, mener, at FDL overdriver omfanget af carbotage-kørsel.

Organisationen henviser til, at politiet i de første tre måneder af i år har rejst 16 sager om ulovlig kørsel, heraf fire i Syd- og Sønderjylland. De 16 sager svarer til 64 på årsbasis. Sidste år var tallet 58.

- Man kan indvende, at politiet måske ikke kontrollerer nok og dermed ikke finder alle ulovlighederne. Men man må samtidig også sige, at vi dårligt kan bygge vores billede af omfanget af ulovligheder på andet end politiets og domstolenes tal, siger juridisk chefkonsulent i ITD Birthe Boisen.

Seneste tal fra Danmarks Statistik siger, at cabotage udgør omkring fire procent af de nationale godstransporter i Danmark med en svagt stigende tendens fra 2009 til 2010. Der kører hvert døgn omkring 4.700 udenlandske lastbiler ind i Danmark. Omkring 28 procent af dem er ejet af danske transportvirksomheder.