Selvom de er klodsede og lavet af plastik, så har de et image af guld. For andet år i træk har Lego vundet Berlingske Business Magasins Imageanalyse.
I analysen er virksomhederne blevet bedømt på ni ting: ansvarlighed, troværdighed, finansiel styrke, konkurrenceevne, kvalitet, medarbejdere, kommunikation, innovation og ledelse. Danske erhvervsledere har bedømt virksomhederne, og her gav de samlet set Lego førstepladsen i fire ud af de ni kategorier.
Konkurrenterne er tæt på
Selvom Lego for andet år i træk bliver kåret til at have et guld-image, så var årets sejr ikke lige så overbevisende som sidste år. Her vandt Lego i alle ni kategorier.
En anden virksomhed i Syd- og Sønderjylland var tæt på at snuppe førstepladsen fra Lego. Danfoss vinder nemlig igen i år en bronzemedalje for det tredjebedste image, og ifølge Berlingske er konkurrencen i tæt i top tre.
Lego er blandt verdens bedste
Det er ikke kun i Danmark, at Lego har et stærkt image. Analyseinstituttet Reputation Institutes årlige undersøgelse Global RepTrak viser, at Lego er den anden mest respekterede virksomhed i verden. Det er kun Rolex, der overgår Lego. Legoklodserne slår store navne som Google, Canon og Walt Disney.