Trafikforlig: Passagererne skal vælge Danmarks nye eltog

Tre togproducenter skal kæmpe om passagerernes gunst ved at sætte deres eldrevne tog i passagerdrift mellem København og Esbjerg.

Fra 2015 skal forskellige leverandører af eldrevne tog køre på strækningen Esbjerg-København. Formålet er, at passagererne skal med på råd, når kontrakten på Danmarks næste intercitytog skal underskrives, skriver Ingeniøren.

Afprøvede tog

- Vi vil ikke kaste os ud i det første og bedste. Det næste eldrevne intercitytog til de danske passagerer bliver en hyldevare. Og passagertilfredsheden bliver et afgørende parameter i forhold til, hvilken togtype vi vil vælge, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Konkurrence på eltog

Helt konkret vil ministeren bede DSB om at købe eller leje to eller tre eldrevne intericitytog fra de største internationale jernbaneproducenter. Disse forskellige togtyper skal efterfølgende konkurrere om passagerernes gunst på de elektrificerede jernbanestrækninger.

- Vi skal have et nationalt eltog, og danskerne skal have indflydelse på, hvad vi vælger, fastslår transportministeren.

Tog til Tyskland?

Ifølge Transportministeriet skal der i første omgang indkøbes ca. 15 intercitytog på baggrund af erfaringerne med de 3 test-tog. Disse 15 intercitytog skal indsættes mellem København og Sydjylland
Hvis togene bliver udstyret med teknik til også at køre i Tyskland vil det være muligt at skabe et sammenhængende, moderne og elektrificeret trafiksystem for hele Sydjylland inklusive Flensborg.