Trafikforsker: Højere SU kan være bedre for landområderne end ny motorvej

Nye motorveje kan betyde færre indbyggere i landområderne.

Tænketanken KRAKA konkluderer i en ny rapport, at motorveje ikke hjælper på befolkningstallet i landområderne. Det bekræfter en trafikforsker.

Der er ikke noget der tyder på, at motorveje er den mest effektive måde at understøtte udkantsområderne på.

- Man kan både køre til og fra på en motorvej. Udkantsområderne tror, at motorvejen betyder, at man kører til dem. Men virkeligheden er, at der er masser af eksempler på, at man er kørt væk fra udkantsområderne, når man har fået motorvejen. Så der bliver færre indbyggere, siger lektor og trafikforsker ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann, til TV SYD.

Han pointerer, at der findes andre og bedre løsninger for byerne i udkantsområderne, hvis man kun har en bestemt pose penge at gøre godt med.

- Der er ikke noget der tyder på, at motorveje er den mest effektive måde at understøtte udkantsområderne på. Der er rigtig mange andre måder at gøre det på. I Norge og Sverige giver de for eksempel studerende bedre SU i udkantsområderne, uddyber trafikforskeren.

Harry Lahrmann opfodrer derfor forkæmperne for nye motorveje til begrænset optimisme.

- Hvis byggeriet af en ny motorvej skaber glæde over at få flere indbyggere og flere arbejdspladser, så er der ikke så meget der tyder på, at der er grund til at være glad.