Udenlandske lastbiler snyder forsat i stor stil med miljøet

Ni ud af 23 kontrollerede udenlandske lastbiler ved den dansktyske grænse i Padborg blev afsløret i svindel med de AdBlue anlæg, der filtrerer forurenende NOx-gasser fra lastbilens udstødning. Det fortæller TV SYD.

Tirsdag og onsdag foretog Tungvognscenter Syd en kontrol af lastbiler ved den dansk-tyske grænse i Padborg. Fokus for kontrollen var lastbiler, der kunne mistænkes for at have manipuleret med lastbilens AdBlue anlæg, der filtrerer forurenende NOx-gasser fra lastbilens udstødning. 

I alt blev 23 lastbiler kontrolleret, og af disse var der manipuleret med ni af lastbilernes lovpligtige AdBlue anlæg.

De 9 chauffører og vognmandsvirksomheder var fra Litauen, Rumænien, Bulgarien og Polen, samt en enkelt fra Makedonien. Idet der er tale om udlændinge skal der betales en sikkerhedsstillelse på bødebeløbet, inden køretøjet kan frigives. I de fleste af de ni sager ønskede vognmændene ikke sagen indbragt for retten og betalte derfor straks bøden, som er på 1000 kroner.

- Det er typisk østeuropæiske lastbiler af ældre årgang, som vi afslører i miljøsvindlen. Vi har endnu ikke fundet AdBlue-manipulerede lastbiler på danske nummerplader, siger politikommissær og leder af Tungvognscenter Syd, Stig Simonsen, til TV SYdD

AdBlue er en væske, som fyldes i en særlig tank i lastbilen for at omdanne skadelig NOx til uskadeligt kvælstof og vanddamp. På den måde nedsættes forureningen fra lastbilens udstødning. Politiet oplever desværre, at nogle vognmænd benytter en særlig boks eller emulator, som vildleder den teknologi, som skal tilføre AdBlue, da væsken er forholdsvist dyr.

Når der er tale om manipulation af AdBlue-anlægget, skal køretøjet, inden det kan fortsætte sin kørsel, først på værksted og have udført reparation af det defekte anlæg.