TV der bevæger dig

Udkantsdanmark? Virksomheders beliggenhed afgør ikke succes

Virksomheders placering er ikke afgørende for en virksomheds succes. Her er det virksomheden Louis Poulsen i Vejen. Foto: Scanpix

En ny analyse fra Sydbank viser, at en virksomheds placering ofte ikke spiller nogen rolle for virksomheders succes.

Om postnummeret er 2000 Frederiksberg eller 6340 Kruså, så har det ikke nogen betydning for virksomhedens succes. Det viser en ny analyse fra Sydbank.

Her svarer 75 % af virksomhederne, at den geografiske placering enten ikke er vigtig eller har haft en neutral betydning for succesen i virksomheden. Kun omkring en fjerdel mener, det har været vigtigt for succesen, hvor virksomheden ligger.

- Udkantsdanmark får et negativt fokus i den offentlige debat. Det bliver fremstillet som et hul i jorden, hvor intet lykkes. Den her analyse siger så, at beliggenheden stort set ikke spiller nogen rolle for virksomhedernes succes, siger Jacob Graven, der er cheføkonom i Sydbank, til TV SYD.

Jacob Graven fremhæver, at især detailsektoren udenfor byerne er presset, mens produktionsbranchen ikke har samme problemer. Det er interessant, fordi produktionsvirksomhederne i høj grad er placeret udenfor de større byer, og faktisk er Sydjylland den landsdel, som beskæftiger flest indenfor industrien.

- Den her analyse nuancerer debatten, og selvfølgelig er der udfordringer med eksempelvis fraflytning i nogle områder. Det negligerer vi ikke.  Debatten er bare for ensidig, for der kan være masser af succes. Succesen afhænger ikke af beliggenheden, siger Jacob Graven.

Analysen fra Sydbank viser også, at 70 % af virksomhederne ikke ser deres nuværende placering i Danmark som en udfordring for fremtidig vækst. Faktisk fremhæver Jacob Graven, at det kan være en fordel at flytte uden for de større byer:

- Mange kommuner går efter at være erhvervsvenlige, så der kan være en tendens til, at virksomheder kan få en bedre behandling. Samtidig er jorden og arbejdskraften billigere, også kan det eksempelvis være en fordel at være tæt på det tyske marked, mener Jacob Graven.

Sydbanks analyse "Forkantsdanmark":

  • Sydbank har spurgt 100 virksomheder, der alle er kunder i Sydbank, om en række forhold.
  • Virksomhederne er fordelt over hele landet og kommer fra forskellige brancher.
  • Sydbank har behandlet og analyseret tallene i analysen ”Forkantsdanmark”.

 

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden