Syd- og sønderjyske skoleelever vil helst lære om privatøkonomi

Hvordan man lægger et budget, er noget af det, som landsdelens udskolingselever helst vil undervises ifølge en ny undersøgelse.

Hvordan man klarer sig selv i forhold til at bo alene, og hvordan man får styr på sin privatøkonomi, f.eks. hvordan man lægger budget og ordner sine skatteoplysninger.

Det er nogle af de ting, som eleverne i udskolingen i Region Syddanmark helst vil lære om. 

Det viser en landsdækkende undersøgelse af skolebørns ønsker og forventninger til deres skole, som er foretaget af Epinion for uddannelsesforlaget Alinea+. 1.003 skoleelever fra 0. til 10. klasse har deltaget i undersøgelsen.

63 procent eller næsten to tredjedele af de ældste skoleelever i Syd- og Sønderjylland samt Fyn vil hellere lære om, hvordan de klarer sig i voksenlivet. Det er på linje med resten af landet.

Vil lære om privatøkonomi

Eleverne i Region Syddanmark skiller sig dog ud i forhold til, at de i højere grad end udskolingseleverne fra de øvrige landsregioner vil lære at styre deres private økonomi. 

Hver anden elev i området synes, at det er vigtigt at have lært i skolen, hvilket er en del mere end elever i resten af landet.

Til gengæld er kun 16 procent eller hver sjette af regionens ældste skolebørn optagede af, om de kommer ud af skolen med formel lærdom, som at kunne læse, regne og tale fremmedsprog, og det er langt færre end i resten af landet. At kunne læse, skrive, regne og tale fremmedsprog betragtes generelt ikke som topvigtigt blandt landets skoleelever, men ingen andre steder er opbakningen til den formelle lærdom dog under 20 procent.

Bruge direkte i eget liv

Tallene alarmerer dog ikke Christian Engel Brund, der er engagementschef hos Alinea+.

- For mig viser tallene først og fremmest, at de ældste elever – både i Syddanmark og i resten af landet – er mest motiveret for undervisning, som de kan bruge direkte i deres eget liv, og det finder jeg i virkeligheden meget naturligt. For at fange deres interesse i undervisningen er det derfor vigtigt, at vi kan levere undervisningsmateriale, som, de føler, er relevant og som taler til dem, siger han i en pressemeddelelse.