Vækstplan skal sende flere biler på værksted

Vækstplan ændrer grænse for, hvornår biler skrottes. Det vil skabe job på autoværksteder, mener Dansk Metal.

Vækstplanen, der blev landet søndag aften, kommer til at give travlhed på de danske autoværksteder.

Det mener formanden for Dansk Metal, Claus Jensen, fordi vækstplanens første del blandt andet forhøjer totalskadegrænsen for biler.

I dag er en bil at betragte som totalskadet, når det vil koste et beløb svarende til 65 procent af dens værdi at reparere den. Det beløb forhøjes nu midlertidigt til 75 procent i 2014 og 2015.

Der er lagt op til, at det er en forsøgsordning på to år.

- Lige siden VK-regeringen sænkede grænsen for, hvornår biler skal erklæres totalskadet, har hundredvis af vores medlemmer - automekanikere og pladesmede - mistet jobbet som direkte følge af opstramningen, lyder det fra Claus Jensen.

Autobranchen har flere gange udtrykt utilfredshed med totalskadegrænsen. Den mener, at forsikringsselskaberne er for hurtige til at skrotte en bil efter en skade i stedet for at reparere på den.

- Vores beregninger siger, at op mod 800 job er blevet nedlagt som følge af reglerne. Så vi forventer, at er nu igen bliver større efterspørgsel på vores medlemmers arbejdskraft, og det er meget glædeligt i den aktuelle situation, hvor ledigheden stadig er alt for høj, siger Claus Jensen.

Håndværksrådet vurderer, at den højere grænse kan genskabe nogle af de op imod 1000 arbejdspladser og et stort antal lærepladser, som ifølge Håndværksrådet forsvandt, da reparationsgrænsen blev sænket.

Ifølge regeringens vækstplan medfører ændringen, at de ekstra reparerede biler skønnes at give autobranchen yderligere reparationsarbejde for omkring 120 - 130 millioner kroner årligt.

Formanden for Det Konservative Folkeparti, Lars Barfoed, er også tilfreds med aftalen.

- Det vil betyde flere arbejdspladser i de danske autoværksteder. Det er god logik i, at vi herhjemme reparerer alle de biler, som det kan betale sig at reparere, siger Lars Barfoed.