Vej eksproprieret for anden gang

Omstridt vej blev tirsdag aften lovliggjort, da Vejen Byråd eksproprierede Skovgårdsvej ved Askov. Nye retssager kan være på vej.

Kun en stemme imod og en blank stemme fik landmand Martin Lund Madsen som støtte i sin kamp mod Vejen Kommune.

Skovgårdsvej er allerede bygget men blevet kendt ulovlig i Højesteret. Det gjorde den, fordi Banedanmark i første omgang havde brugt en forkert lov til at fratage Martin Lund Madsen de 20 tusinde m2 jord.

Det gav stor opmærksomhed, da Martin Lund Madsen i oktober valgte at spærre den nye vej. Det var helt lovligt, da han havde Højesteret på sin side.

I stedet for elektricficeringsloven tager Vejen Kommune nu vejloven i brug og eksproprierer området en gang til.

Det er de blevet rådet til af Højesteret og Trafikministeriet. Derfor forventer Vagn Sørensen, at vejen snart bliver åbnet igen. Han er formand for Vejen Kommunes Teknik og Miljøudvalg.

Martin Lund Madsen har nu fire uger til at klage. Men de klager har ikke opsættende virkning. 

Ønskede mere forhandling

Liberal Alliances repræsentant i byrådet stemte som den eneste imod. Martin Boye siger til TV SYD at han mener, at Vejen Kommune skulle strække sig længere i en forhandling for at opnå en frivillig aftale.

Maya Ryom fra Enhedslisten ville også have flere forhandlinger, men kunne se, at den eneste praktiske løsning lige nu er at lave en ny ekspropriation. Hun undlod derfor at stemme hverken for eller imod.

Borgmester Egon Fræhr (V) gjorde opmærksom på, at han havde holdt mange møder med Martin Lund Madsen også gennem en mægler. Desuden er der nogle tidsfrister, der skal overholdes i forhold til den bebudede ekspropriation. Derfor mente han ikke, at det var muligt at overskue konsekvenserne af en udsættelse.

Rigtig træls sag

Vagn Sørensen (V) medgiver at det er en rigtig træls sag. 

- Kunne man spole tiden tilbage, så tror jeg de fleste gerne ville gøre det. Da sagen begyndte, spurgte vi Trafikministeriet, om det var den rigtige fremgangsmåde vi brugte. Det fik deres ord for at det var. Det påklagede Martin Lund Madsen og fik ret i Højesteret. Så nu er vi tilbage til, at der skulle foretages en ekspropriation i forhold til vejloven. Det er en træls sag, som jeg gerne ville være foruden.

Flere retssager venter

Gennem sine advokater har Martin Lund Madsen allerede anlagt to retssager. Hvad disse retssager vil koste kommunen, skal drøftes på det kommende byrådmøde foklarede Borgmesteren under mødet.

Om sagen:

  • I 2012 skulle Banedanmark elektrificere togstrækningen mellem Lunderskov og Esbjerg. Det krævede blandt andet, at man ændrede på den eksisterende bro ved Askov øst for Vejen. Broen var nemlig for lav til, at der var plads til at hænge ledningerne til toget op.
  • Vejen Kommune besluttede at bygge en ny og højere bro ni hundrede meter længere mod øst.
  • Da kommunen samtidig havde planer om, at der skulle bygges en vej på stedet, som krævede, at man kunne køre over jernbanen.
  • Den nye vej - Skovgårdsvej - skulle også gå gennem Martin Lund Madsens marker.
  • Banedanmark besluttede, at bruge elektrificeringsloven, som de anvendte til broen, til også at ekspropriere jorden til den nye vej.
  • Vejen Kommune, Banedanmark og Trafikministeriet godkendte den endelige plan.
  • Det ville landmand Martin Lund Madsen ikke finde sig i. Sagen gik i byretten, landsretten og højesteret, hvor han fik medhold i, at elektrificeringsloven ikke kunne bruges til at inddrage hans jord til en kommunal vej. Det er ulovligt.
  • Martin Lund Madsen ejer igen den jord, hvor vejen ligger på.
  • Mandag den 22. oktober spærrede Martin Lund Madsen vejen med bigballer og sand. Han vil have Vejen Kommunen enten køber jorden eller fjerner vejen fra hans jord.
  • Tirsdag den 4. december oplyser Martin Lund Madsen til TV SYD, at han har tilbagebetalt 2.073.220 kroner, som han modtog som kompensation for jorden, han har mistet til Banedanmark.
  • Torsdag den 6. december 2018 afholdt Vejen Kommune en åstedsforretning på Skovgårdsvej. Kommunen ønsker, at vejen bliver lovliggjort ved ny ekspropriation via Vejloven.
     
  • 22. januar vedtager Vejen Byråd at gennemføre ekspropriationen ved at bruge vejloven.