Vejle-politiker: Ny midtjysk motorvej er den langsigtede aflastning af E45

En ny midtjysk motorvej er løsningen på de trængselsproblemer, der blot vokser og vokser på motorvej E45 fra Kolding og forbi Vejle, Hedensted og Horsens. Det mener formanden for Vejle Kommunes tekniske udvalg.

Trængslen på de danske veje er steget markant de seneste ti år, og bilerne kommer blot til at køre - eller trille - endnu tættere i de kommende år. 

Vejdirektoratet udsendte tirsdag "Statsvejnettet 2018" med statistik over trafikken på vejene.

Presset på de større veje er øget betydeligt, og det gælder særligt i myldretiden. Det fremgår, at trafikken er steget med op mod 40-45 procent på nogle af de værst belastede strækninger. 

Christoffer Aagaard Melson (V), formand for teknisk udvalg, Vejle Kommune
Christoffer Aagaard Melson (V), formand for teknisk udvalg, Vejle Kommune
Foto: Thomas Hoffmann-Møller, TV SYD

Prognoser viser, at trafikken på E45 Østjyske Motorvej, E20 Fynske Motorvej og flere af de store motorveje i hovedstadsområdet frem mod 2030 ifølge rapporten vil være "kritisk" belastede.

I dag kører der i gennemsnit 85.852 biler i døgnet over Vejlefjordbroen. For 10 år siden passerede i gennemsnit 63.865 hvert døgn på strækningen. Og i fremtiden vil trafikken forøges markant, viser den nye rapport.

I 2030 vurderer Vejdirektoratets, at belastningen på strækningen vil være kritisk høj.Den kritiske belastning i 2030 vil være gældende for hele strækningen fra Kolding til Skanderborg, hvor der i dag er er en udvidelse i gang af motorvejen frem til Aarhus.

- Den eneste langsigtede løsning på problemerne i trekantområdet er en ny midtjysk motorvej længere mod vest, der kan aflaste E45 i det lange løb, siger Christoffer Aagaard Melson (V), formand for teknisk udvalg, Vejle Kommune, til TV SYD.