Vestbanen tror på klokke og blink

Vestbanen er Danmarks dårligst sikrede jernbanestrækning, og kun et fåtal af banens mange overkørsler er sikret med bom. Men Vestbanen har ingen planer om at få flere bom-anlæg.

Vestbanen har 16 såkaldt sikrede anlæg med advarsel - det vil sige klokker og blink. Men der er ingen bomme - sikringen består i lyd og lys, og kører man for langt, når toget kommer, bliver man ramt. Forskning viser, at der er to til fire gange flere ulykker, når der ingen bomme er, og dødsrisikoen er seks gange højere ved ulykker uden bomme.

Cykel og traktor

12-årige Daniela Gammelgaard krydser tit overkørslen. Det samme gør landmænd som Hans Klemmensen, både i bil og i traktor.

Daniela skal over banen, hvad gang hun skal i skole og ofte på cykel. Lidt utryg er hun engang imellem, og hun vil gerne have en bevogtet overskæring.

Hans Klemmensen kører over banen flere gange om ugen. Han synes advarsels-blinket virker godt, og det er til at se. Men det er da rigtigt, siger han, at det vil være bedre med bomme.

Folk må passe på

Der er god grund til at være på passelig. I går døde en familiefar og hans to teenagebørn i en sikret overkørsel uden bomme udenfor Vinderup nær Skive. Alligevel har Vestbanen ingen planer om at installere bomme overalt. Den følger Trafikstyrelsens anvisninger.

Vestbanen har 98 overkørsler på 38 kilometer, og de fleste er helt uden signal-anlæg. Banen er i gang med at nedlægge eller bygge dem om med klokker og blink. Men der kommer ikke et eneste nyt bom-anlæg. Folk må også passe på sig selv, mener Vestbanen.

Bommene vil fortsat gå ned ved overkørsler til større veje, som f.eks. udenfor Nørre Nebel.