Vi betaler ikke håndværkerne til tiden

Det er ikke kun hammer, murerske og rørtang, som skal i sving, når man er håndværker. Tømreren, mureren og VVS'eren bruger stadig mere tid ved computeren, når der skal sendes rykkere ud til kunderne.

Formanden for Byg's lokalafdeling i Vejle Bo Pedersen fortæller til DR Trekanten i Vejle, at det særligt er de private kunder, der er blevet dårligere til at få betalt håndværkeren til tiden. Og det betyder meget for økonomien i de firmaer, hvis arbejde mest foregår hos private kunder, der skal have lavet småreparationer af havedøre, vandrør, stikkontakter og lignende.

- Specielt virksomheder med de mindre opgaver, har svært ved at få pengene ind, siger Bo Pedersen.

Tendensen med, at private lader pungen blive i baglommen, når de har haft håndværkere på besøg, bliver bekræftet af Experian, der står bag RKI.

Den samlede misligholdte gæld til håndværkerne er på over 148 millioner, og den gennemsnitlige regning er på godt 15.000 kroner, viser Experians tal.

Frank Papsø, der er direktør hos Experian, der bl.a. registrerer de dårlige betalere i RKI, bekræfter den tendens, som håndværkerne mærker.

- Vi kan se, at der er en større misligholdt gæld indenfor bygge- og anlægsvirksomheder i dag, siger han.

Frank Papsø siger, at det primært er de mindre virksomheder, der har penge til gode - og har følt behov indberette skyldneren.

- Det er ikke udskiftning af hele husets vinduespartier, der er problemet. Det er mange gange de mindre reparationer - en dør der binder, udskiftning af en vandlås - hvor man kommer ud, og reparerer det, men ikke får pengene ind, siger Frank Papsø.