Viceborgmester i kamp mod storcenters reklamer

Viceborgmester Benny Bonde fra Haderslev gik i weekenden i krig mod Kolding Storcenters reklamer på fortovene. Han opfordrer på jv.dk til boykot af storcentret.

Kolding Storcenter lavede i sidste måned en række reklamer, som skulle gøre opmærksom på centrets åbningstider. Der er tale om en annonceform, som kaldet "guerilla marketing". Ved hjælp af en skabelon, som lægges på f.eks. et fortov, vaskes budskabet ned ved at fjerne skidtet på fliserne.

Reklamerne er lavet i Kolding, Vejen, Middelfart, Haderslev, Aabenraa og Tønder. Også i Vejen har der været fortørnelse over reklameformen.

Benny Bonde fra Liberal Alliance gik i weekenden til angreb på en større reklame for storcentret i Gravene og ved busstoppet i Storegade.

- Den var ikke så iøjnefaldende, men det var smart lavet. Folk står jo og kikker ned i fliserne, mens de venter på bussen, siger han til jv.dk.

- De skal boykottes simpelthen, føjer han til.

I Vejen var det handelsstandsforening, der gik til modangreb og fjernede budskabet. I Haderslev tror de ikke, at det flytter ret meget.

- Det er en popsmart måde at lave reklame på, siger formanden for Haderslev Butikkerne, Orla Mortensen til jv.dk. Det er en lige lovlig kreativ måde at føre sig frem på i andre byer. Det fortjener næsten ikke mere opmærksomhed.

Orla Mortensen noterer, at folk slet ikke har lagt mærke til dem.

Nu er butikkerne opmærksomme på fænomenet, og kommunen har erklæret, at den slags reklamer fjernes lige så snart de dukker op.