TV der bevæger dig

Vognmand betalte 110.000 kr for at få sin lastbil udleveret

Ved en kontrol på Esbjergmotorvejen i sidste måned røg en polsk lastbil i politiets fælde. Foto: Claus Fisker

Ulovlig cabotagekørsel udløser store bøder til polsk vognmand, der først ikke ville betale for at få hjullås pillet af vogntog.

En polsk vognmand, der står til bøder for et samlet beløb af 114.500 kr for tre overtrædelser, ville i første omgang ikke stille en sikkerhed på 110.000 kr for at få sin beslaglagte lastbil udleveret.

Et døgn senere var den polske virksomhed dog alligevel så interesseret i at få hjullåsen af vogntoget, at pengene blev indbetalt.

Tungvognscenter Syd stoppede den 23. maj det polske sættevognstog på motorvej E20 ved Harte. Vogntoget kørte med jernskrot mellem Esbjerg og Munkebo/Lindø.

- Chaufføren havde først kørt tre ture i Danmark og var derefter taget hjem til Polen på weekend. Lastbilen lod han dog stå i Danmark. Efter weekenden fortsatte chaufføren med yderligere fire cabotageture i lastbilen, inden Sydøstjyllands Politi udtog køretøjet til kontrol, fortæller Stig Simonsen, der er politikommissær og leder af Tungvognscenter Syd, i en pressemeddelelse.

En lovovertrædelse, der koster virksomheden 70.000 kr. Desuden havde virksomheden ikke betalt vejbenyttelsesafgift - det kostede 32.500 kr. De resterende 12.000 kr. var en bøde for ikke at anvende førerkort.

I sagen er en speditionsvirksomhed i Padborg sigtet for medvirken til den ulovlige cabotagekørsel.

Sagen mod speditionsvirksomheden skal for retten, mens den polske vognmand erkendte sin skyld, fordi han ikke ønskede sagen indbragt for retten.

Fakta om cabotagekørsel

En udenlandsk vognmand må maksimalt køre tre ture internt i Danmark (cabotage) inden for syv dage, efter han er kommet ind i landet med gods, og den internationalt indgående tur er afsluttet. Cabotage-kørslen skal foretages med det samme køretøj.