Det hollandske transportforbund FNV – VNB har anmodet EU’s politienhed Europol om en hurtig europæisk koordineret indsats i Danmark, Tyskland, Holland og Polen for at beskytte ofrene for menneskehandel og forhindre, at der kommer flere ofre.
Det siger Research Inforcement Officer Edwin Atema fra FNV - VNB til Fagbladet 3F.
- Vi har i lang tid undersøgt Kurt Beier A/S og interviewet flere lastbilchauffører i flere lande, der kører for Kurt Beier. Betingelserne i firmaet er så forfærdelige, og sagen er så international, at FNV - VNB har sendt en formel anmodning til Europol om beskyttelse af ofre for menneskehandel, der kører for Kurt Beier, siger han.
Ifølge Fagbladet 3F er ni filippinske chauffører bragt i sikkerhed af de hollandske myndigheder som ofre for udnyttelse og handel.
Nogle af dem arbejdede for virksomheder, der er relateret til Kurt Beier i Danmark, siger Edwin Atema:
- Flere af chaufførerne kørte for Kurt Beier. Chaufførerne fortalte, at de havde det, som om de var i fængsel og bad os om at hjælpe dem med at få deres frihed tilbage.
DERFOR KØRER FILIPPINSKE CHAUFFØRER I DANMARK
- De seneste år har transportbranchen kigget ud af EU for at finde chauffører. Det er ifølge branchen selv, fordi der er mangel på chauffører. Fagforeninger mener, at det er lønpres.
- I dag er reglerne sådan, at vognmænd kan hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis de ikke kan finde ledige hænder inden for landets grænser.
- I 2017 blev der givet tilladelse til 108.332 chauffører fra lande uden for EU - herunder Filippinerne. Det er 31 procent flere end i 2016.
- Litauen og Polen er de lande, der inviterer klart flest chauffører til EU. Sidste år var der 62.192 alene fra Polen.
- Danske selskaber kan derfor oprette et datterselskab i for eksempel Polen og ansætte sine chauffører derfra.
- Når en chauffør har fået grønt lys til at køre i et EU-land, kan vedkommende køre i hele Europa.
- Ifølge EU-reglerne er det tilladt for udenlandske lastbiler at køre med varer - såkaldt cabotagekørsel - internt i andre EU-lande i forbindelse med internationale transporter.
- Der er dog visse begrænsninger, men chaufførerne kan for eksempel tage tre ture i Danmark, en tur ud af Danmark og derefter tre ture igen.
Kilder: Ugebrevet A4 og Investigate Europe
/ritzau/