Sønderjysk blefabrikant bruger ølbrikker til at ændre medarbejdernes tankegang

Hos virksomheden Abena i Aabenraa er bæredygtighed sat i fokus i hele organisationen. Internt er samtalerne for alvor kommet i stand gennem specialfremstillede ølbrikker.

Der ligger ølbrikker på de fleste overflader hos den store virksomhed Abena, der ligger i Aabenraa.

De fleste medarbejdere har også et sæt ølbrikker i tasken, som både kommer med ud til kunder og finder vejen med hjem til familien.

Snakken går altid lidt lettere, når ølbrikkerne er der.

- Nu har vi fået et fælles sprog i virksomheden, siger Eva Tansem Andersen, der er udviklingschef hos Abena.

Der er altså ikke tale om en forsinket aprilsnar om en virksomhed, der drikker sine medarbejdere fulde for at kunne få samtalen i gang.

Hos virksomheden Abena fungerer ølbrikkerne som dialogkort til snak om bæredygtighed.
Hos virksomheden Abena fungerer ølbrikkerne som dialogkort til snak om bæredygtighed.
Foto: Abena

For ølbrikkerne er udstyret med billeder af skraldespande, plastik, klimaråd og spørgsmål til og om bæredygtighed og bruges som dialogkort.

- Det er egentlig tosset, at vi kalder dem ølbrikker, men det er tilgængeligt og noget, vi kender fra andre ting, siger udviklingschefen.

- Vi skal ikke lave bæredygtig for akademisk, for så melder man sig ud.

God icebreaker

Det var Eva Tansem Andersen, der i 2019 fik idéen til dialogkortene, der hurtigt udviklede sig til at ligne ølbrikkerne, som alle genkender. 

Alle medarbejdere har siden fået et sæt med 14 brikker stukket i hånden, som både kan bruges internt og eksternt.

- Det giver en mulighed for en anden dialog med kunden, for det er lidt subjektivt, hvordan man tilgår bæredygtighed. Det fungerer som en god icebreaker, siger Brian Wener Sørensen, der er forretningsudvikler og har været ansat hos Abena i fem år.

- Det er meget inspirerende at være med til at sætte den grønne dagsorden. Det bliver sat ind på organisationsniveau, og det var helt sikkert afgørende for mit valg af job, siger Jane Stark, der arbejder som udviklingskonsulent i virksomheden.

Eva Tansem Hansen er kvinden bag de 14 ølbrikker, der blev opfundet i 2019.
Eva Tansem Hansen er kvinden bag de 14 ølbrikker, der blev opfundet i 2019.
Foto: Frank Blauenfeldt

Der er forskellige typer kort, som lægger op til forskellige snakke. Nogen handler om, hvad der kan inspirere til at sætte mål, og hvordan man så kan bevæge sig mod de mål.

- F.eks. kunne det være et mål at blive miljøvenlig på arbejdspladsen. Vejen dertil kunne så være at gentænke materialer eller affaldssortere, forklarer Eva Tansem Andersen.

Hverdagseksperter

Den sønderjyske virksomhed har arbejdet med grøn omstilling i mere end 30 år. 

Der bliver lavet en lang række udviklingsprojekter, f.eks. er der gang i et projekt om at skabe genanvendelige engangstøj til sygehusvæsnet, så affald reduceres. Bogense Skole har haft besøg af folk fra Abena, der har hjulpet skolen til god affaldssortering, og Lægefællesskabet i Grenaa har sparet 500 kilo CO2 årligt ved små justeringer hjulpet på vej af Abena.

Selvom arbejdet udadtil betyder meget, så var det vigtigt for Eva Tansem Andersen, at det også blev inde på arbejdspladsen, der kom endnu mere fokus bæredygtighed.

- Man mærker det som sagt ved, at vi nu har et fælles sprog og forstår hinanden. Det er ikke bare en strategisk plan, men en fælles opgave og det gør bare en forskel, når man er en del af noget, forklarer hun.

Hos virksomheden Abena fungerer ølbrikkerne som dialogkort til snak om bæredygtighed.
De 14 ølbrikker er delt ud til alle medarbejdere.
Foto: Abena


Det er særligt med dialog-ølbrikkerne, det er blevet tydeligt blandt medarbejderne.

- Ligegyldigt hvilken arbejdstaske du kigger i, så ligger der et sæt. Der var endda én, der skulle holde fest og spurgte, om man kunne låne flere, griner hun, men vender så tilbage til det mere alvorlige.

-  Den omstilling, som verden er i gang med nu, vedrører os alle. Vi skal ikke bruge bæredygtighed som branding. Bæredygtighed er ikke et projekt, ikke udvikling, ikke kommunikation. Det er en livsstilsændring, og den har medarbejderne taget til sig.